Kan ik een Hydrofoor gebruiken als vuilwaterpomp?

Vraag (van een leek, vrouw, seniorenleeftijd ;-), maar wel leergierig en dus s.v.p.in indien mogelijk in niet al te zeer technische bewoording de uitleg om me niet geheel in paniek te doen schieten haha) : Maar goed, daar gaan we en kijken hoever we komen:

Ik heb een hydrofoorpomp bij de vijver gehad, waarvan het drukvat kapot is gegaan en die ik heb vervangen voor een andere. Nu heb ik de oude over en de motor is dus nog goed en mijn vraag is of ik deze kan gebruiken als vuilwaterpomp om het enigszins troebele water van onze vijver rond te laten stromen via het grote moeras.

Ik dacht de zuigslang met zuigkorf te gebruiken om in de vijver te hangen, de uitvoer gaat naar het moerasgedeelte, waar het richting vijver kan circuleren en een deel van het fijne vuil in het moeras kan neerslaan waar de planten het weer op kunnen nemen.

Althans dat is het plan. Goed plan? Onmogelijk plan? Misschien met aanpassingen aan de pomp? Ik hoor het graag. Mijn dank alvast.

Toegevoegd op 11 mei 2018 09:03: afbeelding

Weet jij het antwoord?

/2500

Een hydrofoor een is waterpomp met o.a. een drukvat. Je had ook alleen het drukvat kunnen vervangen. Zonder dat drukvat is het een gewone waterpomp, meestal een centrifugaalpomp en die kunnen best veel hebben. Wel een goeie zuigkorf, dan komt er weinig vuil door de pomp en anders vermaal je kleine vissen en ander diertjes. En nadeel van die HWW 4500 is dat die pomp is gemaakt om veel druk te leveren en relatief weinig water verplaats. Ideaal voor een sproeier om hoge fontein. (5 bar en 4300 liter per uur) Wat je nu wilt is vooral veel water verplaatsen, daar heb je die 5 bar niet voor nodig en 4300 liter per uur is ook best veel. Gebruik je toch de hww 4500 dan gebruikt die 1200 Watt en dat is zeer veel. Ik vind zo een vijverpomp die 2000 liter per uur verplaats en maar 25 watt verbruikt. Kost 70,- en die zet je in de vijver, dus geen aanzuigslang en korf nodig. Dat scheelt 1175 watt per uur en dus ruim 0,25 euro per uur, bij 24 uur per dag is dat 42,- per week. https://www.vijver-expert.nl/vt-econo-vijverpomp

Toegevoegd op 06 mei 2018 18:18: tekst

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100