Kan ik een Hydrofoor gebruiken als vuilwaterpomp?

Vraag (van een leek, vrouw, seniorenleeftijd ;-), maar wel leergierig en dus s.v.p.in indien mogelijk in niet al te zeer technische bewoording de uitleg om me niet geheel in paniek te doen schieten haha) : Maar goed, daar gaan we en kijken hoever we komen:

Ik heb een hydrofoorpomp bij de vijver gehad, waarvan het drukvat kapot is gegaan en die ik heb vervangen voor een andere. Nu heb ik de oude over en de motor is dus nog goed en mijn vraag is of ik deze kan gebruiken als vuilwaterpomp om het enigszins troebele water van onze vijver rond te laten stromen via het grote moeras.

Ik dacht de zuigslang met zuigkorf te gebruiken om in de vijver te hangen, de uitvoer gaat naar het moerasgedeelte, waar het richting vijver kan circuleren en een deel van het fijne vuil in het moeras kan neerslaan waar de planten het weer op kunnen nemen.

Althans dat is het plan. Goed plan? Onmogelijk plan? Misschien met aanpassingen aan de pomp? Ik hoor het graag. Mijn dank alvast.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2K

Antwoorden (1)

Een hydrofoor een is waterpomp met o.a. een drukvat. Je had ook alleen het drukvat kunnen vervangen.
Zonder dat drukvat is het een gewone waterpomp, meestal een centrifugaalpomp en die kunnen best veel hebben. Wel een goeie zuigkorf, dan komt er weinig vuil door de pomp en anders vermaal je kleine vissen en ander diertjes.

En nadeel van die HWW 4500 is dat die pomp is gemaakt om veel druk te leveren en relatief weinig water verplaats. Ideaal voor een sproeier om hoge fontein. (5 bar en 4300 liter per uur)
Wat je nu wilt is vooral veel water verplaatsen, daar heb je die 5 bar niet voor nodig en 4300 liter per uur is ook best veel. Gebruik je toch de hww 4500 dan gebruikt die 1200 Watt en dat is zeer veel.
Ik vind zo een vijverpomp die 2000 liter per uur verplaats en maar 25 watt verbruikt. Kost 70,- en die zet je in de vijver, dus geen aanzuigslang en korf nodig.
Dat scheelt 1175 watt per uur en dus ruim 0,25 euro per uur, bij 24 uur per dag is dat 42,- per week.
https://www.vijver-expert.nl/vt-econo-vijverpomp
Toegevoegd op 06 mei 2018 18:18: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dank voor het antwoord. Ik was nog vergeten erbij te vermelden dat onze vijver 500 kuub is en ik erover dacht om hem een aantal uur per dag aan te zetten. Stroom is geen probleem; ik heb veel zonnepanelen. Ik was benieuwd of de pomp an sich los te gebruiken is en dat is - zo begrijp ik uit het antwoord - het geval. Ik hoef geen aanpassingen of zo te doen. NIet optimaal voor het doel, maar Ik kan er dus mee gaan experimenteren. Ik ben benieuwd! Het drukvat, zo werd mij verteld was behoorlijk duur om eronder te laten zetten en heb ik waarschijnlijk onnodig kosten moeten maken voor de nieuwe hydrofoor pomp.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Iets laten maken is door losse onderdelen en arbeidsloon vaak duur. Met een nieuwe heb je ook meteen alles nieuw. Experimenteren kan zeker, zo kom je er ook achter of je meer water wilt gaan verpompen.
Als je kosten gaat maken, zou ik wel meteen voor een vijverpomp gaan.
De pomp onder water scheelt ook geluid. Voor een vijver van 500 kuub zal een veel grotere pompcapaciteit nodig zijn als het water troebel is, maar dat is afhankelijk van veel dingen, vooral van het aantal vissen.
Inekez1
5 jaar geleden
"Voor een vijver van 500 kuub zal een veel grotere pompcapaciteit nodig zijn"
De capaciteit van de pomp is ook afhankelijk van het moeras. Om het vuil uit het water te kunnen laten neerslaan, moet het water wel heel langzaam stromen, bijna stilstaan. Voor het moeras is een te grote capaciteit een groter probleem dan weinig capaciteit.
Ook als de pomp maar kort aanstaat en het water daarna kan stilstaan en het vuil kan bezinken, moet er niet bij het aanzetten van de pomp weer zoveel water door het moeras stromen dat het vuil alsnog weer in beweging komt en met het water terug in de vijver stroomt. Het zal een kwestie van uitproberen zijn of de pomp èn het moeras geschikt zijn om het water te zuiveren.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Jackd: Een vijverpomp (dus een die onder water ligt) kan ook een vuilwaterpomp zijn? Misschien dat een 'gewone' snel verstopt raakt? En dan met het advies van Inekez1 wel veel water door laten stromen maar eerder rustig dan 'wild'. Als ik een vijverpomp (of vuilwaterpomp) zou aanschaffen, welke waarden moet die dan hebben? Dus hoeveel liter water per uur en wat voor kracht. Als ik dan toch wat aanschaf, dan wil ik wel de grootste kans van slagen hebben. En ja Jackd, er zitten behoorlijk wat vissen in de vijver, waaronder grote koi's, maar ook karperachtigen die behoorlijk woelen. Ik weet het, niet optimaal, maar het is nu eenmaal zo. En met de middelen en mogelijkheden die ik heb, probeer ik een zo goed mogelijk resultaat te behalen. Ik heb veel aan jullie tips.
Bedankt daarvoor!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Je hebt geen echte vuilwaterpomp nodig, die kunnen ook (kleine) stenen en takjes e.d. verpompen.
Voor elke vijverpomp zit een grove filter, als die snel verstopt raakt dan is het tijd voor groot onderhoudt. De pomp niet helemaal op de bodem zetten scheelt veel. Als capaciteit voor een gewone vijver wordt elke 4 uur verversen vaak genoemd, vaker met veel vissen, maar bij zo'n grote vijver is dat wel heel veel water, 125 kuub/uur, dat gaat je moeras inderdaad niet redden. Maar hoeveel wel dat is zo niet te zeggen.
Ik gok dat het een redelijk natuurlijk moeras is en dat er geen drainage onder het moeras ligt. Het wordt een kwestie van testen, met de oude pomp of ergens een dompelpomp huren/lenen. ps. misschien een deel van de vissen een ander plekje geven?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik kan een Ecomax HF 16000 lenen en daar misschien wat ervaring mee opdoen.
Dat van die vissen is geen gek idee, maar hoe krijg ik ze in hemelsnaam uit die vijver.
In ieder geval het karperspul. Mijn man gebruikte wel een kruisnetje om wat grundels te vangen voor een kennis. Dat zal ik eens opzoeken en kijken of daar wat mee te vangen valt. Kortom... weer een nieuw experiment (en zo blijf je bezig haha).
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik wil even terugkoppelen hoe alles nu verloopt met alle adviezen. Ik heb die Ecomax HF 1600 in de vijver geplaatst en een soort van pijp eraan vast gemaakt die in het moeras 'spuit'. 'Spuit' is namelijk een groot woord, het loopt flink door het moeras in, maar het water daar in zwakke beweging te krijgen lukt daar niet mee. En dat was eigenlijk wel de bedoeling. Daarnaast heb ik een echte vijverpomp geplaatst en die laat ik via een overloop in een ander moeras lopen; dat slaat daar goed neer en het overtollige water loopt via een plantenrand weer de vijver in. De capaciteit van die pomp is 45 ltr. per minuut (2700 ltr/hr).
Vervelende daarvan is wel dat het een klein schoepje heeft dat al heel snel verstopt raakt, en dat ondanks een korf die om de gehele pomp zit. En dus ben ik daar niet helemaal tevreden over.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Nog even over de hydrofoor-pomp... ik heb het vat losgekoppeld en bij wijze van proef (ik weet het, het is niet economisch en waarschijnlijk niet praktisch om voor mijn doel te gebruiken) op de opening waar de slang naar het drukvat aan vast zat, een aanzuigslang met een korfje gemonteerd. Op de opening òp de pomp de waterslang. Op de pomp zag ik een schroef waar ik de pomp kon vullen. Dat heb ik gedaan en het stroom erop gezet: niente helaas :-(. Tuurlijk heb ik wat fout gedaan (kan haast niet anders, leek als ik ben), de vraag is wàt. Ik denk zelf dat het te maken heeft met de drukregelaar die er nog opzit en een soort van zwart kastje. Maar geen idee hoe en wat ik nu verder kan doen. En dat alleen maar om mezelf wat te ontwikkelen op dit pompen-gebied, zodat ik stukje bij beetje de boel leer te beheersen voor de toekomst. En het zou natuurlijk behoorlijk kicken zijn als ik de boel aan de praat zou krijgen ;-)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Leuk dat je laat horen hoe het gaat. Doet de hydrofoor pomp helemaal niks, of draait ie wel maar geen water?
Heb je hem voordat je ging sleutel nog even getest? Kort drooglopen is geen probleem. Als ie helemaal niks meer dat, dan zou ik de drukschakelaar eraf halen en een stekker rechtstreeks aan de pomp maken, die schakeling heeft toch geen functie meer. (ps. je had het drukvat er gewoon op kunnen laten zitten, een defect vat heeft geen invloed op de manier waarop je het gaat gebruiken, als het tenminste niet lekte)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Jackd... De pomp draait wel, maar er komt geen water uit. Ik heb hem getest. Ik ga hierna alles wat met de druk te maken heeft (drukmetertje, zwarte drukschakelaar) eraf halen en eens kijken hoe ik het stroom rechtstreeks aan kan sluiten. Het zal zich wel wijzen als ik de boel los maak. Het drukvat eraf te halen... tja, dat is inderdaad misschien overbodig geweest, de klacht echter was dat de druk opgebouwd werd en vervolgens terugviel op nul. Mijn (simpele, leken-) conclusie was dat er wat met het drukvat aan de hand was en kapot betekent bij mij (weer simpele redenering ;-) ) hup... eraf. Maar misschien zijn al deze handelingen wel helemaal overbodig geweest en heb ik dit forum te laat ontdekt om vragen te kunnen stellen over de situatie toen. Ach ja, weer wat geleerd. Nu weer het volgende traject, het demonteren en rechtstreeks aansluiten. Ik ben benieuwd! En mijn dank weer.