Jaaaa, maar het is wel moeilijk.

Hoe goed ben je?
Hoe veel ervaring heb je?
Wat is je fotografie-opleiding?
Hoe origineel ben je?
Hoeveel camera's heb je?

Dat laatste vraag ik vooral omdat je voor bijvoorbeeld bruidsreportages echt wel twee camera's moet hebben, plus de bijkomende apparatuur, zoals flitsers, schermen, paraplu's e.d.
Dat geldt overigens ook voor portretfotografie.

Ook hangt heel veel af van je presentatie, daar moet je in investeren.
Zowel je portfolio als werk wat je zelf moet (laten) inlijsten.
En leuren, adverteren, lobbyen, presenteren> voor naamsbekendheid zorgen, websites vaak bezoeken....

En dan nog: Een vierjarige fotoacademie opleiding garandeert nog steeds geen werk.

Ik heb wel wat foto's verkocht in de tijd dat ik tamelijk fanatiek fotograaf was.
Maar dat weegt niet op tegen de investeringen die je moet doen om goed te blijven.

(Ik heb nu een hobby die minder kost..:-))

Toegevoegd na 2 minuten:
Er zijn wel wat websites met verkoopmogelijkheden:
http://picturepresent.nl/producten/webstore/?gclid=CJ-qhc76nqgCFUWFDgodAE4gHQ

http://verkoophierjefoto.web-log.nl/

En nog meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Natuurlijk, je kunt fotoshoots voor mensen gaan doen. Mensen willen dan die foto's weer van je kopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan.

Maar omdat er veel fotograven zijn, word het steeds moeilijker om er ook echt geld mee te verdienen. Je moet er in ieder geval wel echt goed in zijn wil je dat doen. Of een bepaalde stijl hebben wat mensen aanspreekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is moeilijk, want er zijn heel veel mensen die dat willen. Het hangt er ook van af hoe je het wilt. Als je beroemd wilt worden zul je een heel eigen stijl moeten ontwikkelen die ook nog eens ontdekt moet worden. Wil je portretten schieten heb je in ieder geval een kleine studio nodig. Eventueel kun je bij een bestaand persbureau of een krant vragen of ze freelancers nodig hebben. Reken er dan wel op dat je de eerste tijd alle rotklussen krijgt, zoals voetbalwedstrijden in de regen, ongelukken midden in de nacht etc etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
af en toe zul je wat kunnen verdienen door net dat mooie plaatje te verkopen, maar veel zal het niet opleveren omdat de concurrentie (met de duurdere en beter toestellen) gewoon moordend is...
maar waar een wil is is een weg ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan, je moet er wel iets voor over hebben. Je kan bijvoorbeeld bedrijfsreportages gaan maken, of portretten.
Mensen moeten je kennen, dus maak jezelf bekend via alle media.
Via internet (o.a. twitter en facebook) kan je volop gebruik maken van de mensen om je heen om je netwerk uit te breiden, en in de huidige 'mierenhoop' van (allemaal unieke) mensen moet je ervoor zorgen dat jou fotos opvallen, of dat mensen de jouwe eruit pikken. Het heeft niks te maken met hoe goed en hoe duur je camera is, maar vooral met je eigen creativiteit, en je netwerk/naamsbekendheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan, maar niet veel