Hoe maak ik mijn hobby's weer leuk voor mezelf?

Op het moment heb ik heel veel vrije tijd, omdat ik nog maar drie vakken VWO doe. Nu zou ik het leuk vinden om echt een hobby te hebben, maar alles is voor mij frustrerend. Ik heb best wel dingen geprobeerd, maar ik ben overal zo enorm waardeloos in dat het niet leuk meer is. Ze zeggen dat je een hobby hebt voor de ontspanning, maar als je overal zo enorm slecht in bent is het toch niet leuk meer? Ik weet niet anders dan dat ik vaak alleen maar moet huilen omdat het weer niet lukt. (Ik weet het het is een beetje kinderachtig)

Ik heb bijvoorbeeld lang op pianoles gezeten, maar ben echt niet muzikaal. Ook zit ik al heel mijn leven op turnen, maar kan de simpelste dingen nog niet. Op school moest ik tekenen, maar dat ging al helemaal niet. Evenals dansen. Ik durf niks nieuws meer te proberen, omdat ik toch weer faal. Wat kan ik dan doen met mijn vrije tijd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doe een sport ;)
En dan geen voetbal, want daar is het juist de bedoeling dat je er goed in wordt.
Probeer eens een vechtsport. Daarmee kom je alleen maar vooruit.

Het beste antwoord

Er zijn zo te zien aan je vraag, sowieso 2 componenten die belangrijk zijn.
1: Je schrijft nogal negatief over je eigen kunnen. Toch is het je gelukt om VWO te doen, piano te spelen, te turnen. Zelfs, of misschien wel júist, als je er niet heel geweldig goed in was, is het extra knap dat je dat toch maar mooi een tijd volgehouden hebt. Zo slecht ben je dus niet, je klinkt in ieder geval als een volhouder. Positiever denken over jezelf kon wel eens een flinke verandering teweeg brengen, juist omdat je eigenlijk dus wel heel goed en een volhouder bent, maar dat niet zelf denkt.
Zoek maar eens iets op over cognitieve training, CGT.
Een belangrijke tool daarin zijn de zogenaamde 5G's (Gebeurtenis, Gevoel, Gedachte, Gedrag, Gevolg). Daarmee krijg je helder: waar kan ik nu eigenlijk wél iets aan doen (vaak de 3e en 4e G), zodat de 2e en de laatste G verandert? Zo zijn er meer 'trucjes' om jezelf, je gevoel en gedachten over een situatie/jezelf te checken.

2: Volgens mij hoef je niet per sé hetzelfde leuk te vinden als dat je vroeger deed. sterker nog, als je VWO doet ben je waarschijnlijk puber/tiener/vroege twintiger; en ontwikkelt zich dus juist van alles qua smaak, voorkeur enz.
Wat je vroeger leuk vond, kan je wel helpen om iets leuks te zoeken dat je nu kan doen. Vraag jezelf maar eens:

-Wat was de laatste keer dat je iets leuk vond? (bijv.: vorig jaar)
-Wat was dat? (bijv. voetballen)
-Wat vond je daaraan precies leuk? (bijv.: iets samen doen met leeftijdsgenoten)
-Waar kan ik dat nú vinden? (bijv. in de soos)
-Wat maakt dat dan een leuke hobby? (daar kan ik ook dingen samen doen met leeftijdsgenoten)

Hou helder wat je doel is: plezier hebben. Dus niet per sé de beste/grootste/stoerste/snelste/... zijn, niet per sé beter zijn dan een ander. Hobby's zat waarbij dat niet eens een issue is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Als je hobby bijv: voetballen is ga je veel voetballen
als je hobby bijv: jongleren is ga je veel jongleren

enz enz enz
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf hou ik heel erg van knutselen, het liefst de aller simpelste kinderknutsels.
Lekker makkelijk knippen en plakken en het is nog leuk ook.
ook Leuk om je kamer mee te versieren.
Maak van alles wat je hebt gemaakt een foto en maak een leuke knutselmap.
Schrijf er bij hoe je het doet en welke spullen je ervoor nodig hebt.

Liefs Mango
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of daar een cursus voor is, zoniet zul je hem zelf moeten uitvinden: leer in je vrije tijd dat wat je in je vrije tijd doet alleen voor je plezier is en niet aan andere criteria als b.v. schoonheid hoeft te voldoen.
Suggestie: koop een brood klei (fijne chamotte) en wroet daar net zolang heerlijk met je handen in tot je een vorm hebt gecreëerd en bedenk dan pas wat het voorstelt.
Kan niet fout gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien moet je iets zoeken wat je wel kunt, misschien ben je wel handig met computers of misschien vind je zwemmen wel leuk, dat kan ook iedereen. Anders moet je na gaan wat je echt helemaal fantastisch vind en kan je daar een cursus in volgen, succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat jij zegt klopt niet.je zegt dat je ergens niet goed in bent??nou en?het is je beroep niet.een hobby is bedoeld om er plezier in te hebben niet om goed in te zijn.het is wel leuk om er goed in te zijn maar het hoeft echt niet.en oefening baart kunst he!!!
je bent nergens slecht in .je bent er alleen niet goed in
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iets moeten, zoals jij schrijft bij tekenen, geeft al aan dat het niet je hobby is maar dat je het van iemand anders moet doen.
Heb jij er zelf voor gekozen om te gaan piano spelen, turnen of dansen? Wat vind je er leuk aan? Niets of weinig? Dan zijn dat niet de dingen om te doen als hobby.
Stop je energie in iets dat je werkelijk heel erg leuk vindt. Ook al ben je er nog niet goed in. Wat vind je er leuk aan, krijg je er een lach van op je gezicht als je er aan denkt?
Wat helpt jou om iets te vinden wat wel genoeg lukt om het leuk te vinden en er in te oefenen?

Als je uit alles wat er kan, zou mogen kiezen!
Wat wil jij dan het allerliefst doen?
Waar word je blij van?

Laat het los om de beste te moeten zijn. Dat is helemaal niet belangrijk. Dat je het leuk vindt en er lol in of om hebt, is het belangrijkst. Lach eens om jezelf als het mis gaat en doe het daarna nog eens maar dan op een andere manier. Vraag iemand anders, die het beter kan, om hulp of tips of accepteer gewoon dat het is zoals het is maar je vindt het gewoon wel leuk of gezellig, of grappig, of wat dan ook. Neem jezelf niet te serieus en sta jezelf toe om fouten te maken.
Je bent zoals je bent en dat is prima. Dat maakt jou, jou!

Je kunt ook eens langs gaan bij wat clubjes of sporten voor een proefles om te kijken of jij het er gezellig vindt of er iets ervaart dat je leuk vindt, de sfeer bijvoorbeeld.

Veel succes en plezier vooral!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga een poosje vrijwilligerswerk doen bij een doelgroep die je leuk vindt, ouderen, peuterspeelzaal, gehandicapten, kinderboerderij. Ze zullen enorm blij met je zijn en ondertussen kun jij misschien uitvinden waar je interesses en vaardigheden liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet nooit zeggen dat je jezelf waardeloos vindt.
Ieder mens heeft wel ergens een soort talent in. Denk eens heel goed na, wat doe je graag, wat vond je het leukste vak op school, waarmee houd je je graag bezig, heb je fantasie, schrijf je graag enz. Ik kan me niet voorstellen dat je niets doet de hele dag. Je zegt dat je bang bent iets nieuws te proberen? Als je niets probeert weet je nooit of je er misschien plezier in krijgt en kan je je ook nooit zo verbeteren dat je er zelfs goed in wordt.
Wat is zo erg aan falen? Sommige dingen daar ben je nu eenmaal niet voor in de wieg gelegd, wie is er voor alles in de wieg gelegd, niemand, dat kan ik je garanderen!
Je bent niet dom, anders had je geen VWO gedaan, dus...
Ik ben ook geen turnster, speel ook geen muziekinstrument, ik heb ook nooit op dansles gezeten maar dat is ook niet de bedoeling van dansen. Dansen is voor mij bewegen op muziek en dat gaat vanzelf.
Wat ik wel graag doe is koken en schrijven en daar ontspan ik me mee. Ik lees veel en ben ooit begonnen om een eigen kookboek te creëren door succesrecepten op te schrijven. Maak er een foto van als het er mooi uitziet, scan die en knip hem uit en plak hem naast het recept. Zo heb ik een hele rij mappen inmiddels. Zo ontstaat een hobby vanzelf. Een hobby doe je niet voor anderen maar voor jezelf en dan hoef je er toch niet goed in te zijn? Als je het maar met plezier doet.
Het is tenslotte een liefhebberij!
13 jaar geleden
probeer je zelf een leuk te vinden,dan maakt het niets meer uit wat je doet,misschien ga je dan wel gewoon niets doen leuk vinden.
mijn grootste hobby is in mijn eentje niks doen,en ik ben er soms erg goed in.wel ff oefenen.
suc6.

Toegevoegd na 43 seconden:
een=eens
13 jaar geleden
Als het MOET, als het op werk lijkt, als je er nooit zin in hebt, is het geen hobby maar een veplichting. Hobbies zijn dingen die je graag DOET in je vrije tijd.

Dat kan een sport zijn, maar als jij niet van sport houdt, is er niks hobby-achtigs aan. Hoewel er wellicht wel een sport is waar je lol in hebt, of in elk geval veel plezier kunt maken met je teamgenoten. Misschien is een balsport meer iets voor je dan het individuele turnen. Als je een beetje redelijk piano kunt spelen ben je wellicht meer op je plek in een (school)orkest dan thuis in je eentje.

Dingen waarbij je niks doet kunnen een prettige tijdsbesteding zijn, maar zijn niet echt hobbies : teeveekijken en computeren scoren bij veel jongelui hoog, maar hebben natuurlijk niks met een echte hobby te maken.

En dat je niks kunt, geloof ik al helemaal niks van. Zoek iets waarbij de gezelligheid voorop staat, en belangrijker is dan de prestatie. Ga bijvoorbeeld op een leuk koor en geef je meteen op voor iets in de organisatie ; daar kun je vele uren in kwijt en kan heel veel plezier opleveren.
Wellicht is de plaatselijke scouting nog op zoek naar nieuwe leiding (altijd normaliter)zodat je met kinderen kunt werken, of informeer naar vrijwilligerswerk in je buurt. Allemaal leuke, dankbare, bevredigende hobbies, waarin je je tijd en je ei kwijt kunt en veel mensen leert kennen.

En ik zou ik niet zijn als ik je niet zo adviseren om te leren haken. Met een haaknaald van een euro, een paar euro garen, Internet en Youtube maak je in no time de leukste dingen voor jezelf en leuke kadootjes, en ook al maak je niks bijzonders, je bent toch lekker creatief bezig. Met alleen maar vasten in het rond kun je al hele leuke simpele poppetjes maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vraag of je een huisdier mag als je een hond hebt dan kan je lekker naar het bos en trucjes leren net zoals bij konijnen en andere dieren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien heb je gewoon te weinig geduld en moet je iets dat je leuk vindt eens wat langer volhouden? Oefening baart kunst. Niemand kent een hobby in het begin. Als je doorzet wordt het op een gegeven moment misschien wél leuk. Als je maar echt wílt. Als je bij voorbaat al denkt je faalt gebeurt het ook. Beetje meer zelfvertrouwen, je kan het best.
Installeer eens een probeerversie van Magix op je pc, ga zelf met dat programma eens voor de lol een muziekstukje in elkaar zetten? je "moest"tekenen... Had je er zelf wel lol in? Wou je die pianoles zelf wel? Ga eens iets doen wat je ZELf leuk vindt? Wat zou je zelf willen doen? Stop met dingen die je frustreren... Dan wordt het ook niet leuk. misschien moet je gewoon eens in de bieb gaan kijken naar boeken met onderwerpen die je interesseren. Ze hebben er boeken voor ontspanning zoals fantasyboeken en romans, maar ook vele hobbyboeken. ie weet wat je tegenkomt. Maar alsjeblieft laat je hoofd niet hangen. Tuurlijk lukt het dan niet!!! Leen The Secret maar, misschien ga je dan weleens heel anders tegen dingen aankijken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hi!

Weet je wat? Wees eerlijk tegenover jezelf. Sluit eens even alle oordelen uit je hoofd. Niet zelf oordelen & anderen niet laten oordelen. Niet over wat je wel en niet kan, niet over wat je wel en niet leuk vindt, niet over hoe jij bent in vergelijking tot anderen. En denk dan eens na over...
... je top 3 favoriete boeken
... je top 3 favoriete films
... je grote superhelden
... je favoriete vakantie

Wat gebeurde er in die boeken/films/superhelden/vakantie? Waarom vind je ze leuk? Wat kenmerkt ze? En wat zegt dat over jou?

Misschien is Robin Hood wel je favoriete figuur omdat hij schoot met pijl en boog, of omdat hij hele spannende dingen deed, of omdat hij in een bos woonde. Dat kan over jou zeggen dat je pijl&boog interessant vindt, of houtbewerking, of überhaupt schieten, of dat je graag spannende dingen doet, of je aangetrokken voelt tot het bos. Zo kan je in de buurt komen van wat jij echt leuk vindt.

Waarom veroordeel je jezelf zo? Wat voor functie heeft dat? Vind je het makkelijker om jezelf af te kraken, dan om door te zetten, bijvoorbeeld? Bescherm je jezelf ergens tegen? Wij kunnen 101 tips en trucs aandragen. Uiteindelijk ligt het antwoord, en zeker op deze vraag, bij jou.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voor turnen en pianoles is er niet veel, maar tekenen is makkelijk te leren

bv: print een mooie afbeelding uit (kan op schoolcomputer)
neem je tijd, en teken die na,
doe dit met nog een paar afbeeldingen. en zelf zal je merken,, dat je die dingen over kan nemen,,

ook zijn er boeken waaruit je kan leren tekenen,, door alleen te lezen,
niet al te dik natuurlijk, dat is saai, iets dat tekenen niet hoort te zijn.
ik heb daar zelf ook tekenen uit geleerd, en dat is nu mijn examenvak
Veel succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kies iets wat je leuk lijkt zoals zingen