Kan het modeltreinenmerk Mehano H0 op Piko H0?

Toegevoegd na 1 dag:
Bedankt voor de uitleg!
Ik ben tevens geïnteresseerd naar die baan van die Zwitsers, is daar een site van?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Alhoewel Domtic een zeer juist antwoord geeft, waarvoor een dikke +, is de tijd voortgeschreden.
Met name de spanning waarop de locomotieven lopen en hun aandrijving kan per merk (flink) verschillen waardoor de schaalsnelheid beïnvloedt wordt en in een systeem daardoor problemen ontstaan.
Vooral bij complexe systemen kan dat heel lastig zijn.
Naast de snelheid wordt ook het koppel (trekvermogen daardoor) veranderd wat op hellingen problemen kan geven.
In sommige gelijkstroom HO systemen zit allerhande elektronica en de ene trein accepteert pulsbreedtemodulatie beter dan de ander.
Dus in theorie kan het maar ik raad aan waar mogelijk treinen van hetzelfde merk te gebruiken, vooral bij grote emplacementen.
Ík ben in Zwitserland te gast geweest bij een familie die mogelijk het grootste particuliere systeem ter wereld heeft op HO schaal en heel veel van deze mensen geleerd.
Wat zij in 30 jaar aan inside info hebben opgedaan hebben ze met mij willen delen, ik was verbaasd dat zo een complex systeem wat door het hele huis liep en meerdere etages had, zo weinig storingen kende.
Ik had dus veel vragen over contactbetrouwbaarheid, detectie , voeding enz, het was ook nog een NIET computer bestuurd maar zelf regulerend.
Een van mijn vragen was hoe hij de treinen matchte,
hij gaf aan bijna alles van een merk te gebruiken en waar dat niet kon de aandrijving van de locomotieven om te bouwen, zodat alles op dezelfde motoren liep.
Wat hem veel tijd kostte was het regelmatig vervangen van de koolborsteljes.
Zoveel treinen en zoveel rijuren had zijn systeem dus!

Toegevoegd na 3 dagen:
Helaas heb ik geen zicht op de huidige situatie van dit oude echtpaar.
Het waren digibeten, ze zullen dus vast geen website hebben.
Maar wat deze mensen gebouwd hebben staat als een film in mijn geheugen gegrift.
Helaas heb ik geen USB poort op mijn hersenen, anders zou ik de beelden zo kunnen uploaden.
Het bezoek heeft enige jaren geleden plaatsgevonden en ik ben tussentijds niet meer in Zwitserland geweest.
Wel heb ik uitvoerig gevraagd EN gezien hoe de besturing werkte, daar kwam geen computer oid aan te pas, de ruijtuigen werkten met magneetjes en reedswitshes in de rails verwerkt alsmede spanningovergangen van opeenvolgende raois die elkaar net niet raakten, zodat ze door een passerende trein kortstondig even verbinding maakten, bestuurden de wissels , seinen, en spanning op railsdelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

H0 = H0. Het enige merk dat niet compatible is, is Marklin. Die werkt met wisselspanning en een middelrail. Alle andere merken werken met gelijkstroom. Het enige verschil zou hem nog in de koppeling van de wagons kunnen zitten.