Hoe krijg ik een truitje dat door te warm wassen is vervilt ,terug normaal?

Picture for question
8 maanden geleden
1.1K
Amadea
8 maanden geleden
'k Vrees dat dit onmogelijk is...
liveisgreat
8 maanden geleden
Wel, ik durf het niet met zekerheid te stellen, maar ik heb een prachtig truitje zo om zeep geholpen. en intussen opzoekingswerk gedaan, naar verluidt zou conditioner, wasverzachter of babyshampoo helpen. Maar dus nog niet geprobeerd... dus vandaar in reactie en niet als antwoord.
Je moet de trui eerst in een teil doen met lauw water en veel conditioner/babyshampoo of puur wasverzachter. Daar hem een kwartier ongeveer in laten weken , eruit halen, op een grote handdoek leggen en zachtjes uitrekken. Dan in een teil met lauw water (zonder product), de trui weer uitrekken en zo laten drogen. Niet wringen.
https://www.creativonederland.nl/read/42803/vervilte-trui-je-kunt-hem-weer-gaan-dragen-door-hem-te-herstellen-met-een-paar-eenvoudige-thuismethodes
https://schoonmakenmetmarja.nl/wassen/gekrompen-kleding/
https://damespraatjes.nl/drie-manieren-om-je-gekrompen-trui-te-ontkrimpen/
HannekeJanssen
8 maanden geleden
de tip van Licveisgreat werkt wel tot op zekere hooge. Als je trui te erg vervilt is krijg je het niet meer helemaal goed, maar ik heb wel wollen truien weer draagbaar gekrgen emt deze truc.

Antwoorden (1)

Er is maar één mogelijkheid. Helemaal uittrekken, en opnieuw breien. Doe eerst een proefstukje, om te zien of het er een beetje fatsoenlijk uit ziet. Zo nee, dan moet je ook de wol opnieuw spinnen.
8 maanden geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 maanden geleden
Geen leuke boodschap, maar het klopt wel!
(+)
Amadea
8 maanden geleden
De foto toont duidelijk dat het een door een machine gebreide gekochte trui uit een modezaak is. Daar is dit een totaal niet helpend antwoord bij.