Hoe zorg ik ervoor dat bij mijn linodruk de grote vlakken ook egaal afdrukken?

Als ik een linosnede maakt met grotere gekeurde vlakken dan lukt het mij niet deze vlakken egaal af te drukken; de grotere gekleurde vlakken zien er dan steeds vlekkerig uit.
Het drukken doe ik met behulp van een (vlakke) handpers.
Heeft iemand een tip om deze grotere vlakken egaal af te drukken?

Picture for question
3 maanden geleden
jc54
3 maanden geleden
De witte vlakken is lucht. Het gekleurde ziet er korrelig uit. De inkt/verf aanbrengen met een gladde roller en er voor zorgen dat er geen lucht in de kleurstof zit.
Abcde
3 maanden geleden
Misschien ligt het aan je inkt?
https://printmakersclub.nl/het-belang-van-de-juiste-inkt-bij-linosnede/

Antwoorden (1)

Zorg om te beginnen dat de inkt egaal op het linoplaatje komt. Dit doe je door de inkt of verf eerst op een glasplaatje te doen, met een spatel uit te smeren tot egale dikte en daar dan de roller doorheen te halen. Dan pas doe je de inkt op de linosnede. Bij een grotere linosnede waar je meer inkt nodig hebt, kan het nodig zijn om met de spatel tussendoor een nieuw dun laagje inkt op je glasplaatje aan te brengen. Te weinig inkt geeft witte vlekken, genoeg inkt maar niet goed verdeeld geeft ook witte vlekken.

Linoplaatjes blijven niet altijd mooi glad na het snijden. Daardoor is het lastiger om een egale afdruk te krijgen onder een pers. Het kan helpen om een dunne doek of een paar extra laagjes papier te leggen onder je papier waar je op wil drukken. De tegendruk van je papier op de linosnede is dan niet overal gelijk, waardoor je papier beter tegen de linosnede wordt gedrukt. Het kan wel nodig zijn om dan extra kracht te zetten op de handpers (het kan sowieso zijn dat je te weinig druk zet als je witte vlekken houdt).

In plaats van de handpers kun je ook gewoon je linosnede neerleggen, papier erop en dan met een schone roller kruislings over het papier. Dan is de druk minder egaal dan met de pers, maar dat kan juist bij niet-vlakke linosnedes zorgen voor een mooier resultaat.
3 maanden geleden