Welke kwasten en papier zijn het beste om fijn te aquarelleren?

Ik wil fijne details in mijn aquarellen verwerken. Takjes, bloemen, gezichten en dieren.
Welke kwasten en papier zijn het beste zodat ik kan fijntjes doseren met kleur en water?

1.4K

Antwoorden (1)

Er zijn veel soorten aquarelpapier. Zelf heb ik zeer goede ervaringen met Schoelershammer en met Winsor&Newton. Als je grotere vellen papier gebruikt is het belangrijk, dat je het nat (in water kletsnat maken) opspant op een bord (hout) met plakband, dat je nat moet maken. Doordat het papier gespannen opdroogt gaat het niet meer bobbelen als je er met waterverf op gaat werken (niet op een grote aquarel blok werken dus).
De fijnste penseel is een puntpenseel van marterhaar of eekhoornhaar. Deze zijn duur, maar perfect voor goede aquarelverf. Als je een diervriendelijke penseel wilt gebruiken is de Da Vinci Casaneo aquarelpenseel (ook duur) het allerbeste alternatief. Nooit met de punt in het water zetten, maar onderste boven in een droog potje, zodat de punt zijn mooie vorm blijft houden.
Succes