Wat moet eerst verven of in elkaar zetten bij modelbouw?

Ik heb nog maar 1 bouwpakket gemaakt en ben banpalen om er binnen kort weer een te kopen maar ik weet niet of je eerst moet verven en dan in elkaar lijmen of moet ik eerst het hele voertuig in elkaar zetten en dan verven. Het gaat om de Revell Battleship USS MISSOURI in 1:535 bouwpakket
Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
11.4K
TurfGraver
4 jaar geleden
Onderdelen welke geheel gekleurd zijn eerst verven.
Ivana
4 jaar geleden
Zoek op internet naar sites van Modelbotenbouwers of Modelbouwers in het algemeen. Daar kan je oeverloos informatie krijgen en goede tips bij alle problemen die je bij het bouwen tegenkomt. Dan kan je snel veel bijleren en drama's voorkomen. Duurt jaaaaaren voor je het echt in de hand hebt. Heb hier een echtgenoot die nu tot de besten behoort, maar dat heeft jaren van intensief hobbyen gekost.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Correcte volgorde is bouwen en daarna verven, onderdelen eerst verven zorgt ervoor dat de lijm(die de pvc ietsje oplost) niet goed hecht.
Antoni
4 jaar geleden
In iedere modelbouwdoos zit een bouwinstructie. Daarin staat vermeld welke volgorde je volgens de makers het beste kan aanhouden. Ik ga ervan uit dat daarin staat vermeld dat je eerst moet verven (waarbij je kleine onderdelen eerst nog in het plastic raamwerk vast laat zitten) en daarna bouwen.
Ritsuka
4 jaar geleden
Het kan allebei. Ik kijk zelf altijd hoe goed een deel nog bereikbaar is na het in elkaar zetten, soms is het beter om het eerst te schilderen.
Je kunt ook een drupje secondelijm gebruiken, de plasticlijm werkt inderdaad niet op een geverfd stuk.

Antwoorden (1)

De standaard volgorde is eerst de onderdelen verven en daarna de set in elkaar zetten, bouwen. Kleine onderdelen die bij het openen van de doos nog in een plastic raamwerk vastzitten kan je het beste tijdens het verven vast laten zitten. Dat betekent wel dat je het niet-geverfde deel na het losmaken nog zal moeten verven. Door zo te werken kan de verf makkelijker drogen en houd je goed onderscheid tussen de verschillende kleine onderdelen. Je zal wel rekening moeten houden met de droogtijd van de verf. Dat kan soms zo'n 24 uur zijn.

Ik ben het dus oneens met @Bhagavad die in de reacties op de vraag schrijft dat bouwen eerst moet en verven later. Wie zich er makkelijk van af wil maken, kan ervoor kiezen om het model pas na het bouwen te verven: je ziet immers toch alleen de buitenkant, zou je kunnen denken. Serieuze bouwers kiezen hier niet voor, zo is mijn ervaring. Het is, voorzover ik weet, ook niet de manier die in de bouwinstructies van de modelbouwdozen is vermeld. Je zou er wel voor kunnen kiezen om de kant van onderdelen die na het bouwen niet meer zichtbaar is, niet te voorzien van verf.

Ik ben het ook oneens met @Ivana die in de reacties schrijft dat het jaren duurt voordat je het bouwen onder de knie hebt. Als je de gebruiksaanwijzing volgt, is het bouwen best te doen. Het bouwen van een groot bouwpakket duurt echter wel lang: je moet dus geduld hebben voordat je resultaat ziet.
...
De handleiding vind je hier: https://www.gebruikershandleiding.com/Revell-1-535-USS-Missouri-Battleship/preview-handleiding-602455.html

Daarin staat vermeld: Scrape plating and paint from areas to be cemented. Dat betekent dat je de verf moet verwijderen van de delen die je lijmt; impliciet wordt hiermee aangegeven dat het verven vóór het lijmen moet worden gedaan.
Toegevoegd op 21 juli 2019 11:49: bron, tekst
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
"Ik ben het dus oneens met @Bhagavad die in de reacties op de vraag schrijft dat bouwen eerst moet en verven later. " Neem een vliegtuig als voorbeeld in de echte wereld, denk je dat Boeing het vliegtuig eerst verft met liveries en al en het daarna in elkaar zet? Ik dacht het niet.
Het wordt ook een logistiek dingetje om alle onderdeeltjes los te verven terwijl je het als één geheel niet kunt voorstellen, een Messerschmitt ME-262 of BF-109 met complexe camouflage patronen ziet er niet uit als je het los verft omdat je die overgang nooit naadloos krijgt. Een éénduidig antwoord is dus niet te geven, soms is het handig voor te verven, maar vaak(bij oorlog-tuig) is het beter vanwege de camouflage het achteraf te doen.