Kun je een foto getrokken met een iphone of ipad verbeteren om op groot formaat af te drukken?

K heb foto's getrokken met iPhone X en ipad pro. Nu zou ik graag een foto daarvan laten printen in groot formaat op canvas of lamda. Maat 70 op 70 cm. K ben daarstraks bij een printbedrijf geweest en die zeggen dat de kwaliteit van die foto veel te klein en te slecht is om mooi te vergroten en af te printen. Kan ik deze foto laten bewerken ( of zelf ) zodat deze wel goed is om te laten vergroten en af te printen ? Hoe ? Tips ?

2 jaar geleden
2.9K
Utrecht
2 jaar geleden
Pixels die er niet zijn, kan je er later niet meer bij laten maken.
TurfGraver
2 jaar geleden
@KeesWim, ook daarmee kun je beroerde foto's maken.
Utrecht
2 jaar geleden
@Keeswim.
Tuurlijk kan je dat vergroten, maar je houd niets over.
Gouden regel is 300 pixels per inch. Dat is ong. 118 px /cm (dus 118x118 = 13924 px/cm2)
Een afdruk van 70x70cm = 4900 cm2.
4900 x 13924 = 68.227.600 pixels
Dus je hebt een foto van zo'n 68 MP nodig om een goede afdruk te kunnen maken.
Dan is 12MP echt veel te weinig. (= 50 pixels / cm)
doralien
2 jaar geleden
Kan je dat niet verbeteren om van die foto , een foto te maken met een fototoestel ?
TurfGraver
2 jaar geleden
@doralien, een foto van een slechte foto maakt hem niet beter.
Inekez1
2 jaar geleden
@Utrecht. Pixels die er niet zijn, kun je wel degelijk laten ontstaan met de juiste software. Photoshop is een heel geschikt programma. De foto wordt er op zich niet veel scherper van, het is meer dat er een fijne overgang ontstaat tussen de kleuren in de foto. Voor een print op canvas is dat helemaal niet erg, want een superscherpe foto wordt op canvas altijd enigszins vervaagd. Voor canvas is 150 dpi voldoende.
Lambda print is niet aan te raden in dit geval, daarvoor heb je inderdaad 300 dpi nodig. Als je dan toch ingewikkeld wil gaan rekenen met dpi en MP, doe het dan goed. De 12MP in een camera is gebaseerd op een rechthoekige foto. Het is niet zo dat bij een vierkante foto die 12MP worden herverdeeld over dat vierkant. Je verliest daar dus al MP's. Uiteindelijk komt je berekening dus nog lager uit. Maar is het naar mijn idee toch voldoende voor een print op canvas, indien de foto zelf van voldoende kwaliteit is (scherpte, belichting etc).

Antwoorden (2)

Je kunt nog een redelijke kwaliteit afdruk krijgen bij een formaat van 48 x 72 cm, niet groter.

Je kunt proberen de foto te verbeteren met beeldbewerkingssoftware die pixels gaat berekenen in een proces dat interpolatie heet. De software maakt het nodige aantal extra pixels aan, vult die met de juiste kleur en verscherpt de afbeelding zodat ze een voldoende scherpe indruk maakt op het gekozen formaat. In de meeste beeldbewerkingssoftware zit een optie om foto’s te vergroten:
https://www.natuurfotografie.nl/groot-formaat-hoe-vergroot-je-de-foto-voor-een-afdruk/

Bicubische interpolatie geeft de beste schatting van nieuwe pixelwaarden. Uit een test blijkt dat Photoshop de beste bicubische interpolatie biedt.
2 jaar geleden
Of je foto bruikbaar is, hangt in dit geval vooral af van de kwaliteit van de foto zelf. Heb je gebruik gemaakt van de digitale zoom, of de foto naderhand bijgesneden, dan zijn daardoor al veel pixels verloren gegaan. Je foto heeft dan niet meer de maximale grootte van de 12MP die op je toestel aanwezig was. Is de foto gemaakt met weinig licht, dan ontstaat er sowieso veel ruis in de foto en ook dat gaat snel ten koste van de kwaliteit.

Voor een lambda foto (of andere fine-art printmethode) is het echt nodig om een goede scherpe foto met voldoende resolutie aan te leveren. Voor een afdruk op canvas is dat veel minder van belang, omdat canvas niet glad is en er bij het printen dus sowieso een vorm van onscherpte ontstaat.

Een goed belicht foto op 12MP kun je probleemloos laten afdrukken op canvas. Heb je een uitsnede gemaakt waardoor de foto nu veel kleiner is, maar nog wel genoeg scherpte heeft? Dan is het prima mogelijk om die foto te vergroten zodat je aan voldoende pixels komt. Voor een afdruk op canvas is 150 dpi voldoende voor een goede afdruk.

Met programma's als Photoshop is het heel goed mogelijk om een foto te vergroten naar meer pixels. Je foto wordt er niet scherper van, maar de zichtbare pixels veranderen in geleidelijke kleurovergangen. Voor een afbeelding op canvas misstaat dat helemaal niet als daardoor het totaalbeeld minder scherp wordt. Als je van 2 meter afstand naar het doek van 70x70 kijkt, zal het gewoon als scherpe foto overkomen.

Meer informatie in de bron. Let op: dit is een bron van 2015. Met name de informatie over de fotokwaliteit van telefoons en compact camera's is inmiddels sterk verouderd.