Hoe herstel ik de witbalans in een foto zonder grijstinten?

Stel dat ik een foto maak in een kamer waarin geen wit voorkomt, en ook geen "echt" (kleurzweemloos) grijs. Het licht is grotendeels kunstlicht, en een beetje diffuus daglicht dat van buiten door de ramen naar binnen valt.

In de kamer staat een grote bruine kast. De vloerbedekking is lichtgroen. De kast en de vloerbedekking zorgen ervoor dat de overige voorwerpen in de kamer een kleurzweem krijgen.

Ik fotografeer in raw. De witbalans (alleen van belang voor jpg en niet voor raw, toch?) staat op 'automatisch'.

Ik ben vergeten om met dezelfde instellingen ook een foto te maken van een grijnskaart.

Mijn vraag is:
              Hoe kan ik nu in de nabewerking de witbalans van mijn
              foto het beste herstellen?

Is dat überhaupt mogelijk, of kan ik me beter richten op de sfeer / het gevoel die ik over wil brengen en moet ik de natuurgetrouwheid maar liever vergeten?

11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan je de foto plaatsen.
Cryofiel
11 jaar geleden
In dit geval liever niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
OK, geeft niet. Zie mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is kleur bij een foto al op voorhand erg belangrijk, neem dan een extra foto met de grijskaart mee gefotografeerd. Of nog beter een officiële kleurenkaart. http://www.cameratools.nl/beeld-bewerking/witbalans/x-rite-colorchecker-kleurenkaart/
Cryofiel
11 jaar geleden
Die kleurenkaart ken ik inmiddels. En natuurlijk de grijskaart (geen grijnskaart, zoals ik in mijn vraag schreef...). Maar mijn vraag gaat erover hoe je toch kunt corrigeren wanneer je daar bij het maken van de foto niet aan hebt gedacht (sorry - beginneling...).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ha Cryo, in dit geval zal je het moeten doen met iemand anders advies, ik ben veel meer van het in één keer proberen de foto goed te krijgen (daar haal ik het meeste plezier uit) en zo min mogelijk nabewerken, vandaar dat ik daar veel minder ervaring heb en trucjes ken. Een mix van weinig tijd en luiheid, denk ik... Anyway, het advies van gdanonym klinkt niet zo gek, alhoewel ik het idee krijg dat zeker als je foto heel weinig contrast had (en dat zit dik in gezien de omstandigheden die je omschrijft), dan zal het eindresultaat conform deze procedure onnatuurlijk uitzien.
Plan B (ben ik het met Gdanonym -wederom- mee eens) is om de foto 'op te geven' en zwartwit maken, waarna je naar levenslust met de contrast kan spelen.

Het beste antwoord

Als er ECHT geen grijstinten in de foto zitten. Dan heb je nog 1 optie (voor mij dan).
Dus heb je geen: oogwit, oogzwart, metalen voorwerpen, zoals sieraden, lampen, kozijnen, deurkrukken, deurknoppen, enz...

Dan gebruik ik de levels-tool die ik per kleur kanaal terugbreng.
Een voorwaarde is wel dat het contrast binnen de foto valt, met alle kleurkanalen niet geclipt.
Dus per kleurkanaal breng je zwart naar het eerste zwarte waarde, en met wit hetzelfde. Dus wat je normaal doet om het contrast perfect te krijgen, maak je zwart tot precies de linkerkant van je histogram, en met wit ook aan de rechterkant.

Het resultaat is vaak heel redelijk, maar niet perfect.

Wil je perfectie, dan moet je een plek op de foto vinden die het donkerste is. Met de alt-klik, kan je tijdens de levels precies naar die plek toe trekken.
Hetzelfde doe je met de witste deel van de foto. Je pakt altijd een donkerste en lichtste punt die alle drie de kleurkanalen, nog doortekend heeft.

Toegevoegd na 4 minuten:
Lukt het dan nog niet, dan heb je als noodoplossing om de gehele foto zwart-wit te maken.

Andere 'mogelijke' voorwerpen om grijs te prikken: Scharnieren van deuren of kastjes, diepe schaduwen, plafonds.

Toegevoegd na 20 minuten:
Hier wordt het heel aardig uitgelegd.

http://www.fodabase.nl/rubrieken_2_frame.php?nr_art=2330&nr_hr=4&nr_sr=1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Die site kende ik nog niet. Maar zo te zien is de maker vorig jaar overleden, dus of die site nog lang zal bestaan...? Wat je in je antwoord beschrijft, is feitelijk het "oprekken" van het histogram zodat het zo breed mogelijk wordt. Alleen dan niet het samengestelde histogram, maar nu per kleur. Volgens mij werkt dat niet in alle gevallen. Het hangt maar net van de inhoud van de foto af of dit de foto verbetert of verslechtert. Als bijvoorbeeld het vloerkleed echt felgroen zou zijn, en een groot deel van de foto-oppervlakte zou beslaan, dan zou je met deze methode het kleed onnatuurlijk vaal maken, omdat je het groene kanaal meer naar links zou trekken dan de andere kanalen. Wat je doet is zorgen dat de foto als geheel, dus zeg maar de optelsom van alle pixels in de foto, een kleurzweemloze grijstint krijgt. Dat is vaak niet het geval. Probeer het maar eens op een strandfoto waarop heel veel blauwe lucht en zee te zien zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Probeer het maar bij jou foto. Het is een methode en net zoals grijsprikken lukt het niet altijd goed.
Toch is het een aardige methode. Omdat elk beeld wel iets van zwart heeft of hele donkere schaduwen. En elk beeld heeft wel iets wits al is het een lichtpit.
Dus alle kleurkanalen goed links maakt het zwarte egaal zwart en idem met wi.
Bij een hele groene tapijt, zal het groene kanaal gewoon hoog zijn, het hoeft niet perse links of rechts te klippen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar met een geelzweem, dan overheerst geel over het hele beeld en zal deze waarschijnlijk wel klippen.
Maar met raw kan je de meest bizarre condities maken om te kijken of mijn methode werkt.
De methode is tevens een methode om het contrast goed te krijgen.
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik vind het wel een boeiend idee om het histogram per kleur te gaan oprekken, verschuiven, inkrimpen en uitrekken. Daar kun je vast mooie dingen mee doen. Aan de andere kant zal het niet zo zijn dat de methode "altijd werkt" als je van elk kanaal het histogram zo breed mogelijk maakt.
Cryofiel
11 jaar geleden
Goede tips, goede link, goed meegedacht - bedankt!

Andere antwoorden (1)

Ik kies zelf voor een 'smaakvolle' witbalans die niet persé overeenkomt met de werkelijkheid. Vooral personen vinden het prettig als ze er wat gezonder uit zien op de foto, dan hun werkelijke huidskleur in deze winterdagen.

Maar er zijn natuurlijk genoeg redenen waarom het noodzakelijk kan zijn kleuren zo exact mogelijk weer te geven. Daarvoor bestaan grijskaarten die je ergens in een hoekje mee fotografeert (op een van de foto's) in het zelfde licht als je belangrijkste onderwerp.

Er bestaan ook lensdoppen van mat (echt) wit plastic, waarmee je een opname kunt maken die je later kunt gebruiken om de overige opnamen in het zelfde licht te kalibreren.

Bovenstaand antwoord van ....(kan ik helaas nu niet lezen door de onhebbelijkheid van de website) lijkt me ook zeer bruikbaar als je zonder voorbereiding, achteraf toch de kleuren 'exact' wilt hebben.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb zelf nog nooit een foto gehad waar ik niet ergens een pixeltje in vond die een aardige witbalans opleverde (zoals in vorige antwoord vermeld).

Vooral voor de kleurverschuiving is het prettig een referentie in de foto te hebben. De kleurtemperatuur stel ik daarna soms nog een beetje bij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Dank voor je antwoord!
+