Kun je oude fotorolletjes (na vervaldatum) nog laten ontwikkelen?

Zojuist heb ik een mand gevonden met daarin oude fototoestelletjes en daarin een volle rol. Helaas zijn deze al meerdere jaren na vervaldatum (2004-2011). Mijn vraag was of ik deze toch nog kon laten ontwikkelen of dat de foto's nu verloren zijn. Ze hebben altijd op een donkere plek gelegen, met bedekking (vandaar dat ik ze nu pas weer terugvind haha). Misschien is dit relevant voor de kwaliteit van de foto's. Ik ga morgen wel een rolletje (van 2011) opsturen om te laten ontwikkelen, om te kijken of het iets wordt. Maar ik zou graag willen weten of dit met allemaal nog kan. Wie o wie heeft het antwoord? Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
13.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De kleuren zullen waarschijnlijk wat bleker zijn, maar laten ontwikkelen kan zeker nog.

Het beste antwoord

Je kunt oude fotorolletjes altijd nog wel laten ontwikkelen. Maar zoals je zelf al zegt het resultaat kan behoorlijk tegenvallen afhankelijk van de omstandigheden waaronder het rolletje bewaard is. Je moet er toch wel rekening mee houden dat de kleuren niet goed meer zijn en een soort afdrukkwaliteit opleveren zoals oude foto's van vroeger. Maar niet geschoten is altijd mis.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord! Erg duidelijk :)

Andere antwoorden (1)

Ik heb ook een keer een rolletje wat jaren over datum was laten ontwikkelen en afdrukken en de foto's waren gewoon goed. Ik zou je dus aanraden het zeker te doen.