welke lens camera moet ik hebben voor hele wazige achtergrond?

portretfotografie en modefotografie.
welke lens zorgt ervoor dat de achtergrnd het wazigst woord. en camera?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
5.3K
Utrecht
4 jaar geleden
Het is niet de camera of lens maar de diafragma-instelling waarmee je de scherpte van de achtergrond kan instellen.
LeonardN
4 jaar geleden
@utrecht En wat bepaalt de diafragma-instelling??
....
De lens, daarnaast werkt een hogere focale lengte(brandpuntsafstand) ook mee en dat is wederom een eigenschap van de lens.
Een lens die maar tot f2.8 gaat kan je nu eenmaal niet lager dan dat instellen.
TurfGraver
4 jaar geleden
"En wat bepaalt de diafragma-instelling??"
Als je het zo bekijkt heeft de camera ook invloed (sluitertijd).
LeonardN
4 jaar geleden
@turfgraver Die volg ik even niet.
Sluitertijd is in mijn ogen geen factor in de wazigheid van de achtergrond.
Althans ik spreek hier over bokeh. Niet over bewegingswazigheid.
TurfGraver
4 jaar geleden
Om belichting correct te krijgen zal de sluitertijd veranderd moeten worden bij een ander diafragma.
LeonardN
4 jaar geleden
Mmm, ja maar hoe realistisch is dat?
Heb je het dan over superbelichte scene, met een objectief met hele lage f-waarde, waarbij je dan bijzonder korte sluitertijden nodig hebt? Korter dan 1/4000 wat ik op mijn 500D al tegenkom? Ik ben het eerlijk gezegd ook nog niet eerder tegen gekomen als optie om meer scherpte-ondiepte te verkrijgen.
https://www.nikonusa.com/en/learn-and-explore/a/tips-and-techniques/bokeh-for-beginners.html
Lager f-getal/langere focale lengte (mm) (als het gaat over apparatuur).
Heel af en toe grotere sensor (camera). Kijk, toen ik eerst alleen een zoomkitlens had met f5.6 als laagste diafragmastand rond de 50mm kon ik amper scherpteondiepte/bokeh krijgen.
Toen ik er een 50mm f1.8 bij kocht was dat geen issue meer, dat dan voor bijna alle reële lichtomstandigheden. Zou ik een f1.4 of f1.2 kopen zou ik dat nog wat verder kunnen duwen (hoewel met diminishing returns voor zover ik begrijp). Ik heb nog nooit zoiets gedacht qua sluitertijden.
TurfGraver
4 jaar geleden
Sluitertijd bepaald ook welk diafragma gebruikt kan worden.
LeonardN
4 jaar geleden
Klopt maar kan je een realistisch voorbeeld geven waarbij een camera
-zo'n beperkte sluitertijdenrange heeft dat een andere camera kopen relevant wordt om een wazigere achtergrond te krijgen?
-een situatie waarbij de range die volgens mij al jaren rond 1/4000ste, 1/8000ste zit in een realistisch scenario onvoldoende is om een volledig open diafragma niet te overbelichten? Kan je er een verhaaltje van maken, waarbij je een voorbeeld geeft, zoals ik dat heb gedaan voor f-waarde op een lens? Wat ik probeer te zeggen is dat sluitertijd al hele lange tijd op een range zit waarbij je zelden (ik uit herinnering nooit) zal denken "hmmm had ik maar een model camera gehad met een snellere sluitertijd". Anders dan dat ik dacht "had ik maar een objectief met een lager diafragma getal(een prime)". Hypothetisch gezien klopt je argument wel, maar realistisch kan ik er niks van maken. Als de ene camera tot 1/400ste ging en de andere tot 1/2000ste was het een ander verhaal.

Antwoorden (2)

Voor portretfotografie wordt heel vaak een 50 mm lens gebruikt. De vage achtergrond hangt niet af van de lens, maar van het diafragma. We spreken dan van scherpte diepte. Als je een klein diafragma gebruikt heb je een grote scherptediepte. Je hebt dan een langere belichting nodig (langere sluitertijd) en krijgt een foto die tot ver in de achtergrond scherp is. Als je een vage achtergrond wilt hebben moet je scherpstellen op het model (bij portret voorkeur scherp op de ogen) en een groot diafragma instellen. Juist met portret en modelfotografie kan je zelf een achtergrond maken en daar kan je dan nog heel creatief in zijn.
In de afbeelding twee portretten van onder de link.
Toegevoegd op 09 maart 2020 18:20: bron, tekst, afbeelding
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
De vage achtergrond hangt niet af van de lens, maar van het diafragma. Het diafragma IS een eigenschap van de lens. Koop een 50mm f1.8 en koop een 50mm f1.2
Zet ze allebei op de de laagste diafragma waarde.
De 1.2 geeft dan een wazigere achtergrond. Immers je kan de f1.2 op een lagere waarde zetten dan de f1.8 of te wel de vage achtergrond hangt zeker af van de lens.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Leonard
Het diafragma is een iris die in de lens is ingebouwd. Afhankelijk van het type lens is die meer of minder lichtsterk, als gevolg van de diafragma-mogelijkheden. Lees ook eens de adviezen onder de link.
LeonardN
4 jaar geleden
Ah, we hebben een spraakverwarring. Lens vs. objectief. Ik dacht dat je aan het beargumenteren was dat de lens (waarbij we beter het woord objectief zouden zeggen) niet van invloed is. Maar inderdaad BINNEN de lens(objectief) is het niet de lens (of eigenlijk set lenzen) maar het diafragma die scherptediepte bepaalt. Ik las dus iets als: "De vage achtergrond hangt niet af van het objectief."
De vrager zal denk ik ook even dit moeten doorgronden. Die hoort van iedereen dat je met een andere lens(als in objectief) makkelijker wazigere foto's krijgt. Nu lijk jij het tegenovergestelde te beweren.
Er zijn twee waardes binnen een objectief(lens) die de wazige achtergrond(ook wel bokeh genoemd) kunnen beïnvloeden gegeven dezelfde compositie.
-Brandpuntafstand gegeven in millimeters. Des te groter dit getal hoe waziger de achtergrond van de foto kan worden.
-Diafragma, gegeven in een f-getal. Hoe lager dit getal hoe waziger de achtergrond van de foto kan worden.
Daarnaast is het zo dat een prime-lens (een objectief welke niet kan zoomen en dus maar een brandpuntafstand heeft) in de regel een lager diafragma getal heeft.

Voor camera's geldt in de regel dat een grotere sensor makkelijker een wazigere achtergrond kan geven.

Wel nu met die informatie zou je kunnen zeggen dat je dus een 300mm f0.85 objectief moet zoeken op een middenformaat camera, om de meest wazige achtergrond te krijgen.
Afgezien dat dat niet bestaat, geeft dat weer een aantal andere problemen.
Je zal dan namelijk een enorme afstand moeten nemen van je te fotograferen object, binnenshuis zou dat zelfs vaak onmogelijk worden.
Daarnaast zal de prijs buiten alle proportie zijn.

In de praktijk kom je dus echter meer neer op de range rond de 35mm, 50mm, 85mm op een fullframe camera of 35mm, 50mm op een cropcamera, als het gaat om portretfotografie
Als je niet gelijk 1000den euro's aan een lens of set lenzen wil uitgeven zal je eerder rond de f1.8 of f2.0 uitkomen dan op f1.2 (of lager).
Ook voor een camera zal een goedkopere cropcamera al snel voldoen.

Je zou dan kunnen denken aan een Canon 2000D camera (let op geen uitklapscherm) met een Canon 50mm f1.8 objectief.
https://tweakers.net/pricewatch/445823/canon-ef-50mm-f-18-stm.html
https://tweakers.net/pricewatch/1156225/canon-eos-2000d-zwart.html
Let wel op, een 50mm op een cropcamera geeft effectief iets wat op 80mm (FF) neerkomt.
Wil je dat wat men met 50mm bedoelt op een cropcamera zou je eerder voor 35mm kunnen kiezen.
https://tweakers.net/pricewatch/328799/canon-ef-35mm-f-2-is-usm.html

Afgezien van de apparatuur en de instellingen daarvan zijn er nog een aantal zaken waardoor een achtergrond waziger wordt.
-Afstand camera tot het object. Hoe kleiner die afstand hoe waziger.
-Afstand object naar achtergrond. Hoe verder de achtergrond van het object hoe waziger.
===Plaatje van https://petapixel.com/2018/02/20/canon-85mm-shootout-f-1-2-vs-f-1-4-vs-f-1-8/ waarin de f1.2-lens duidelijk meer bokeh(wazigheid) in de achtergrond heeft===
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
In de praktijk (althans dat was de praktijk voor mij iig) was de overgang van de kitlens 18-55mm f3.5-f5.6 (dus een zoomlens) naar een 50mm f1.8 primelens de grootst mogelijke stap richting scherptediepte. Met de eerste kreeg ik amper scherptediepte, met de f1.8 was dat geen probleem meer. Als je ervoor kiest om een DSLR camera te kopen met een (zoom)kitlens EN een primelens, kan je dat zelf mooi uitproberen.