Heeft het croppen van een foto nadelig effect bij het uitprinten?

Als de fotoafmetingen veranderen bijvoorbeeld.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Afmeting van 1000x750 naar 775x750

Het beste antwoord

Als je cropt, sloop je een deel van de pixels uit de oorspronkelijke foto. Als je de gecropte foto vervolgens afdrukt op hetzelfde formaat waarop je anders de oorspronkelijke foto zou hebben afgedrukt, druk je nu dus minder pixels af op dezelfde oppervlakte. Daarmee verlaag je de resolutie, ofwel: de gecropte foto verliest aan scherpte.

Een extra probleem ontstaat wanneer je bij het croppen de verhoudingen van de foto verandert. Als de oorspronkelijke foto de verhouding 2:3 heeft, en je cropt zo dat je een vierkant gedeelte overhoudt (dus een verhouding 1:1), dan moet je de gecropte foto ook op een 1:1-verhouding afdrukken. Als je de gecropte (1:1) foto afdrukt in de oorspronkelijke 2:3-verhouding, krijg je een vervormde foto.

Toegevoegd na 2 minuten:

Ik zie dat je intussen je cropverhoudingen hebt toegevoegd. Je wilt inderdaad de verhouding veranderen, van 4:3 naar ongeveer 1:1.

Dat is niet erg, zolang je de gecropte foto maar niet op 4:3 afdrukt.

Als je alleen maar 4:3-papier hebt, zul je de foto met witte randen moeten afdrukken om de nieuwe verhoudingen van de foto niet te verstoren.

11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je cropt gooi je inhoud weg en dat hoeft niet. Je kan ook gewoon printen en daarna de lege randen wegknippen. Zoals het bovenste voorbeeld. Croppen geeft het nadeel dat wat je kan zien in het onderste voorbeeld.

Toegevoegd na 2 minuten:
Wat je nooit wil is stretchen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ik dus gedaan heb; ik heb via picmoney dus de foto's gecropt en dan staat er ergens 'scale photo' deze optie kun je aanvinken, klik je dit niet aan dan ben je vrij met croppen. Het tweede heb ik dus gedaan. Moet schalen altijd of niet?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met scale foto behoudt je het formaat van de foto dus als deze een 3:2 verhouding heeft behoudt je die. Maar wat je beter kan zeggen is wat je hebt en wat je doel is, ipv vragen naar specifieke termen. Dus ik heb een 3:2 of 3000x2000 foto en ik wil deze uitgeprint hebben zonder verlies van informatie. Dan kunnen we je veel makkelijker helpen.