Kunnen er nog goede foto's met rolfilmpjes die over de datum zijn gemaakt worden?

Ik heb ontdekt dat ik nog 10 rolfilmpjes heb die tht datum 2016 en 2017 hebben. Heeft het nog zin ze vol te schieten en waar kan je ze trouwens nog laten ontwikkelen? Vroeger deed ik dat bij het Kruidvat of Blokker.

4 jaar geleden
3.7K
LeonardN
4 jaar geleden
10 zeg je?
Wat zijn de opties.
-10 weggooien (wellicht zonde van het geld)
-10 gebruiken op de gok en daarna er achter komen dat je foto's verprutst zijn.
....
-Of wat nu als je eerst alleen het oudste rolletje(2016) volschiet met een paar leuke foto's die niet van hoge waarde zouden zijn. Deze laat ontwikkelen en dan kijken wat het resultaat is?
Als je dan ziet dat er eigenlijk geen degradatie opgetreden is zou je de gok kunnen nemen dat dat voor alle rolletjes geldt.
Als er wel duidelijk degradatie is opgetreden zou je nog hetzelfde kunnen proberen met 2017. Uiteindelijk is het natuurlijk altijd een gok.
Amadea
4 jaar geleden
Volgens mij kan het nog steeds bij Kruidvat.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bij HEMA kan je nog steeds terecht voor het ontwikkelen en laten afdrukken van je analoge films. Er zijn talrijke mogelijkheden voor het afdrukken: kleur of zwart/wit, glanzend of mat, dia of negatief, APS en van een klein formaat foto tot een poster. Met de kleinbeeld kleurenfilms van HEMA ben je verzekerd van foto' s met rijke en diepe kleuren, een uitstekend contrast, scherpte, zeer fijne korrel en een grote speelruimte bij de belichting. En van je kleinbeeld kleurnegatief of fotoafdruk kun je gepersonaliseerde fotocadeaus laten maken. Informeer in de winkel naar de levertijden van de verschillende producten.
Filmpjes die over de datum zijn kunnen best nog ontwikkeld worden en afgedrukt. Kan wel zijn, dat er een kleurzweem over de foto's komt. Als je echter de filmpjes na ontwikkelen laat inscannen en op CD zetten kan je ze zelf wat bijwerken in b.v. Photoshop.

Antwoorden (1)

De meeste films hebben een tht-datum van ongeveer twee jaar na hun productiemaand. Het is meer een "beste resultaat indien gebruikt voor"-datum. Als je de rolletjes in de koelkast hebt bewaard, blijven ze veel langer (eeuwig?) goed.

Er kan enig kwaliteitsverlies optreden. De kleuren kunnen een beetje veranderen. Maar het hoeft niet.
Waar je rekening mee moet houden, is dat je meer licht nodig hebt dan aangegeven. Als je een filmrolletje hebt dat twee jaar geleden is verstreken en het wordt verondersteld 400 ISO te zijn, moet je fotograferen als 100 ISO.