Is het gebruikelijk om bij een fotoshoot de onbewerkte foto's te vragen?

En wordt hier vaak extra voor gerekend?
Wij willen graag niet alleen de bewerkte foto's ontvangen, maar ook de onbewerkte namelijk. Is dit meestal mogelijk? Of eigenlijk altijd het geval?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K
Ritsuka
10 jaar geleden
Waarom wil je onbewerkte?
Ik snap het wel, de fotograaf wil niet dat jullie een slechte zelfbewerkte foto onlne zetten, geeft hem een slechte naam

Antwoorden (2)

Al de foto's die een fotograaf maakt zijn copyright beschermd.
Daarboven op komt dat de fotograaf ook verdient aan het ontwikkelen en of bewerken en printen. Het is dan te verstaan dat hij zijn werk wil beschermen.
Zelf kan hij ook de foto's waar jullie opstaan niet publiceren zonder jullie toestemming.
Je kan altijd de onbewerkte foto's opvragen maar dat kan hij weigeren of een vergoeding voor vragen
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vragen kan je natuurlijk altijd.

Maar onbewerkte foto's zal je niet altijd krijgen. Want de fotograaf zal altijd een minimale standaard willen. Als hij je een onbewerkte en technisch niet het beste beeld geeft, dan kunnen anderen dit beeld ook gaan bekijken. En zal de goede naam van de fotograaf omlaag gehaald worden om er werk van hem is uitgekomen die dan 'slecht' is.
Dat kan hem dan in de toekomst misschien bepaalde opdrachten schelen.

Je hebt hem immers ingehuurd omdat hij een bepaalde stijl heeft. Je hebt hem ingehuurd omdat jij eerder werk van hem gezien hebt die je heel erg mooi en goed vond.
Hij wil dat anderen hem ook graag blijven inhuren.