Mag je reeds genomen drone foto's van woningen achteraf aanbieden zonder goedkeuring?

Een bekende van mij heeft een drone en 2 weken terug een aantal foto's genomen van woonboerderijen in een afgelegen dorpje. Deze foto's heeft hij klein uitgeprint en met een briefje naar de betreffende woningen gestuurd. Het is zijn bedoeling dat de inwoners van die betreffende woningen zijn foto natuurlijk kopen. Maar mag dit? Komt de privacy zo in het geding? De mensen die er woonde waren niet op de hoogte van de foto's en zien het pas achteraf. Hij heeft een roc vergunning in zijn bezit.
Er waren volgens hem wisselende reacties, veel mensen vonden het een leuk idee maar er waren ook mensen die zich afvroegen of het wel mocht.

4 jaar geleden
5.2K
paulus811
4 jaar geleden
Los van de privacy, een droge inzetten voor commerciële doeleinden (en dat is dit) is streng verboden als de eigenaar van de droge geen brevet heeft. Die regel overtreden kan voor grotere problemen zorgen dan de privacy.
paulus811
4 jaar geleden
Droge is natuurlijk drone.

Antwoorden (2)

Als op de foto’s mensen herkenbaar in beeld komen, mag je de foto’s niet ongevraagd nemen, noch aanbieden. Anders wel.
De regels over privacy en portretrecht zijn algemeen, en gelden net zo goed voor foto’s genomen vanuit een drone als voor foto’s genomen vanuit een auto of lopend op de stoep. Je mag op de openbare weg fotograferen en filmen wat en wie je wilt. Dat geldt ook voor privéterrein als dat vanaf de openbare weg te zien is.
Als mensen niet redelijkerwijs herkenbaar zijn voor de gemiddelde ontvanger van de foto, dan is de privacywet niet van toepassing.
Google mag ook zonder toestemming (satelliet)foto’s van woningen nemen waarbij gefotografeerde personen onherkenbaar in beeld zijn gebracht.
Het hangt overigens wel van hoogte van de drone af. Privacy omvat ook het recht om zich in eigen huis vrij en onbespied te weten. Uitspraak van een rechter: “Het vliegen met een drone, zodanig dat een aan de drone bevestigde camera beelden kan maken van hetgeen zich in de woning afspeelt, levert een ongerechtvaardige schending op van de persoonlijke levenssfeer.” Hier werd een klager in het gelijk gesteld.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ voor het antwoord.
@Mikeybaco, wellicht was het netter geweest om vooraf toestemming te vragen.
Iedereen mag mij met vaste camera's filmen. Kom ik toevallig op een foto, prima. Vliegt een luchtballon laag over, zwaai ik. Hangt de buurman over de schutting om te snoeien, maak ik een praatje. Maar sorry, hangt er een drone boven mijn tuin, ben ik niet blij.
mikeybaco
4 jaar geleden
Bedankt voor jullie reacties. Ik zal het doorgeven!
Dat mag zolang je niet ongevraagd boven het eigendom vliegt of in een woonwijk vliegt (aaneengesloten bebouwing).
Mocht je iemand vanaf de weg op zijn privéterrein fotograferen dan mag dat. Waar je wel over na moet denken is of bijv. portretrecht wordt geschonden bij publicatie.
Ook kan voor iemands raam vliegen met een drone worden gezien als schending van de privacy, dat is zelfs ongeacht of je een foto maakt of zelfs de camera aan staat.
Mensen moet zich niet bespied voelen.

https://www.vraaghetdepolitie.nl/privacy/drone/mag-ik-fotos-en-videos-vanuit-de-lucht-maken.html
Mag ik foto's en video's vanuit de lucht maken?
Ja, dat mag.

Vanaf 01-06-2013 is er geen luchtfotovergunning meer nodig om (met een drone) foto's en video's vanuit de lucht te maken. Je mag alleen geen foto's maken van militaire objecten of aangewezen gebouwen. Ook heb je met de privacywetgeving te maken. Je mag alleen filmen en fotograferen waar je normaal ook mag komen en met een normale camera mag fotograferen. Dus niet in tuinen of op afgesloten terreinen. Dan moet je altijd toestemming hebben van de eigenaar. Weet ook dat je niet zomaar overal mag vliegen. Er zijn gecontroleerde luchtruimen waar het verboden is om met je drone te vliegen. Ook heb je in sommige gevallen een ontheffing nodig om met je drone te mogen vliegen.

https://www.vraaghetdepolitie.nl/privacy/drone/mag-ik-overal-vliegen-met-mijn-drone.html
Waar mag je met een drone niet boven vliegen
Aaneengesloten bebouwing;

https://www.security.nl/posting/518522/Juridische+vraag%3A+Mag+je+een+drone+neerhalen+als+deze+boven+je+tuin+vliegt%3F
Ook indien de camera niet ‘aan’ staat en dus feitelijk geen beelden vastlegt, brengt het enkele gegeven dat de camera aanwezig is en dat onzeker is of deze in werking is, in werking zal worden gesteld, of ‘uit’ blijft een inbreuk op. De onzekerheid zorgt voor een gevoel van onvrijheid waarvan men in de eigen woning gevrijwaard behoort te blijven.
===
De genoemde ROC is wel verplicht als je commercieel te werk gaat.
https://www.nlr.nl/dronecentre/roc-of-roc-light/
Volledige bevoegdheid: ROC (RPAS Operator Certificate) vergunning
Het ROC is verplicht voor de beroepsmatig inzet van drones van 0 tot 150 kg die tot maximaal 120 meter hoog en tot maximaal 500 m (of 750 meter) horizontaal van de vlieger mogen vliegen. Er worden eisen gesteld aan de vlieger, het toestel en de manier van opereren (vastgelegd in een Operationeel Handboek).
Toegevoegd op 11 juli 2019 07:55: tekst
4 jaar geleden
paulus811
4 jaar geleden
Het is uitdrukkelijk verboden om zonder brevet een drone te gebruiken voor commerciële doeleinden. Er staat niet dat de eigenaar geen brevet heeft, maar statistisch gezien is die kans klein.
LeonardN
4 jaar geleden
Letterlijk uit de vraag: Komt de privacy zo in het geding? De mensen die er woonde waren niet op de hoogte van de foto's en zien het pas achteraf. >>>>Hij heeft een >>roc vergunning<< in zijn bezit.<<<< Maar ik zal het bijvoegen zodat het beter naar voren komt.
paulus811
4 jaar geleden
Je hebt gelijk, overheen gelezen.
LeonardN
4 jaar geleden
Geeft niks, dat gebeurt. Is nu weer een duidelijker antwoord geworden.