Wanneer of in hoeverre is een live opname op YT echt live?

Ik kijk graag naar live opnamen van trein filmpjes op YT. Ze worden veelal in Noorwegen opgenomen. Het valt me dan steeds op dat alhoewel die filmpjes 24/7 zijn het daarop vaak gewoon dag is terwijl het allang donker hoort te zijn. Als die opnamen eerder gemaakt zijn is het toch niet meer live, of wel?
Hier is bv zo'n opname:

https://www.youtube.com/watch?v=qghQ5eKGcyE

6 jaar geleden
2K
LeonardN
6 jaar geleden
Dit is een opname uit 2009 welke constant geloopt wordt gok ik. Je kan het bestand hier downloaden.
https://nrkbeta.no/2009/12/18/bergensbanen-eng/
zondag
6 jaar geleden
Dan zijn die uitzendingen toch niet live?
LeonardN
6 jaar geleden
Nee, dat klopt. Je kan YT makkelijk voor de gek houden in dat opzicht.

Antwoorden (2)

Er zijn live-uitzending op YT die daadwerkelijk live (of met wat lichte vertraging) live zijn, maar er zijn ook streams die gevoed worden met opgenomen beeld. Voor Youtube is er technisch geen verschil. Dat de makers van die kanalen de term live dus nogmaals gebruiken in deze streams is incorrect.

Ik ken kanalen die echt wekelijks een uurtje live gaan.
Bijvoorbeeld https://www.youtube.com/channel/UCprs0DXUS-refN1i8FkQkdg (zondagavond rond 23:00). Je moet dan soms even wachten omdat de uitzending wat vertraging oploopt. Een paar dagen later kan je dan de video ook gewoon bekijken.

De site die jij linkt verstuurt gewoon constant opgenomen beeld en is dus niet echt live.
6 jaar geleden
als daar naast alllemaal reacties ziet maar soms is het daar op geschreven reacties nog afgespeeld dan is het niet live op yt

graag gedaan