Waar kan ik online leren hoe ik de compositie kies voor een foto?

Ik heb moeite met het kiezen van de beste compositie voor een foto: waar moet ik gaan staan, hoe ver moet ik inzoomen, wat zet ik op de foto en wat laat ik weg?

Ik ga sowieso wat workshops en cursussen volgen om hier beter in te worden. Ik vermoed echter dat er ook websites zijn met tips. En dan niet het rijtje met algemene tips, want die ken ik wel, maar tips in praktijksituaties.

Mijn idee is dat ik hierin een echte beginneling ben, en dat ik nog veel kan leren door gewoon af te kijken, zolang er maar wat uitleg bij zit.

Bijvoorbeeld door eerst een overzichtsfoto te laten zien van de hele situatie, en dan - met uitleg! - te laten zien welk resultaat je krijgt als je op de ene plek gaat staan, welk resultaat je krijgt als je ergens anders gaat staan, hetzelfde voor als je wat meer naar links of wat meer naar rechts schiet, enzovoort.

Waar vind ik zulke sites?

Toegevoegd na 2 minuten:

Voor het geval de vraag wat onduidelijk is:

Zulke "ik doe het voor" sites bestaan wel voor nabewerking. Een paar voorbeelden:

http://www.canvas-of-light.com/2012/12/how-i-edited-it-the-old-new-uae/
Een duidelijke verbetering van een snel kiekje.

http://www.peachpit.com/articles/article.aspx?p=1597092
http://www.peachpit.com/articles/article.aspx?p=1597093
http://www.peachpit.com/articles/article.aspx?p=1597094
Drie voorbeelden waarin een foto die van zichzelf al mooi is, nog veel mooier wordt gemaakt.

Ik zoek dus iets vergelijkbaars, maar dan niet voor nabewerking, maar voor het kiezen van de compositie.

11 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet niet of dit in een site te vangen is.
Ik ken ze niet.
Je hebt wel die standaard dingen, zoals de regel van derden.
http://vinkacademy.nl/fotografieles/compositie-de-regel-van-derden-de-gulden-snede-en-het-verschil/ Dit bedoel jij niet. Het heeft natuurlijk alles te maken met wat jij wil laten zien in de foto. Hoe zorg je dan dat datgene het accent krijgt en je de kijker daar naartoe dirigeert?
Dan heb ik het over een bepaald deel in de foto.
Scherptediepte is 1 methode om een onderwerp een accent te geven. Bewegingsonscherpte is een andere. Lichtval weer een andere. Maar bovenal, voor goede foto's, geef je de kijker een gevoel. Het is dus niet alleen, wat je iemand wil laten zien. Maar ook wat voor gevoel je die kijker wil meegeven. Dus jou mening over iets. Standpunt is maar 1 facet, hoe je een gevoel in de foto kunt leggen. Een laag standpunt maakt je onderwerp groots.
Sta je dichtbij, lijkt het onderwerp enorm, sta je ver weg lijkt het onderwerp klein en compact. Zelf heb ik geleerd om geen afstand te nemen. Want die afstand zie je terug in de foto. De kijker ziet dat het een observatie is, een registratie. De kijker wil liever dat hij (wellicht) zelf onderdeel is.
Een kijker wil geen kinderen zien spelen, de kijker wil zelf meespelen. Dus een onderdeel zijn. Dat krijg je meer als je er tussen zit, dan wanneer je op een afstand staat. Daarnaast zal je een standpunt moeten kiezen, die een ander (normaal persoon) niet neemt. Een foto die hij zelf ook ziet, is niet interessant.
En natuurlijk je moment van afdrukken is belangrijk. Want mensen die nietszeggend doen is niet leuk. Nu zou ik graag voorbeelden willen geven, maar zo moeilijk te vinden (echt goede dan).
Als je google afbeeldingen doorloopt, zijn dit allemaal registraties.
https://www.google.nl/search?um=1&hl=nl&newwindow=1&safe=off&tbo=d&authuser=0&biw=1142&bih=881&tbm=isch&sa=1&q=amsterdam+straatfotografie&oq=amsterdam+straatfotografie&gs_l=img.3..0i24.19540.26042.0.26152.20.9.2.9.10.0.73.551.9.9.0...0.0...1c.1.OsIOdP7Dp2U Maar valt je deze op hiertussen:
http://www.straatfotografie.nl/wp-content/uploads/2012/10/025-290x166.jpg
http://www.vijftigplusser.nl/pictures/dayphotos/2012/11-88597-1711120008-P1000813.JPG Dit is van een medestudent:
http://www.flickr.com/photos/jantjesmit/3662255165/in/photostream
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vind dit ook de moeilijkste facet van de fotografie. Hoe maak je interessante en inhoudelijk goede beelden.

Het beste antwoord

In een van mijn eerste boeken over fotografie kreeg ik een fantastische tip, ik heb het speciaal voor je uitgezocht:
"Consulting the rules of composition before taking a photograph, is like consulting the laws of gravity before going for a walk.”
Het citaat komt van Edward Weston, een van de beste fotografen van de 20ste eeuw.

Wat ik ermee wil zeggen, is dat compositie het meest flexibele en rekbare onderdeel is van je fotografische kunst, en wellicht het meest belangrijk aspect waarop de fotograaf invloed heeft dat de kwaliteit van je foto zal beïnvloeden.
Eigenlijk doe je het goed: leer eerst de basisregels van compositie (de regel van derden, spelen met scherptediepte, enz.), kijk veel foto's van anderen, en experimenteer zelf... en bepaal dan zelf wat voor type composities het beste passen bij je eigen stijl.
Als je zelf ermee aan de slag gaat, dan komt een moment waarop je "voelt" wat de juiste compositie is. Als ik de woorden van Weston mag gebruiken: eenmaal je hebt leren lopen kan je zelf bepalen of je gaat rennen, kruipen, springen of hinkelen.
Voor mij is het in ieder geval ontzettend belangrijk om via de zoeker mijn compositie te vinden. Ik kan écht niet fotograferen via het LCD-schermpje, anders krijg ik totaal geen gevoel over de compositie.

Maar goed, ik wil het niet hier laten, dus geef ik je een paar links naar sites die ik ooit geraadpleegd heb met tips over (ook) compositie.

Best uitgebreid, maar machtig interessant is een serie van essays van Alain Briot die je kan vinden op de site van The Luminous Landscape (overigens een geweldige site!). Zie de link:
http://www.luminous-landscape.com/columns/Composition_Intro.shtml
... en daarna voor de hele serie van 9 essays verander je de tekst "_Intro" in de link in "-2", "-3", "-4", enz. Ik ben niet gek, het is gewoon dat er geen hyperlink is op de site om van de ene naar de andere te gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor de goede orde, de links die ik je gaf heb ik niet zomaar gegoogeld, het zijn links met info die ikzelf ooit gelezen hebt, en die ik nuttig en bruikbaar vind.
Helaas ken ik geen site die 100% aansluit met je vraag, en je hebt ongetwijfeld al zelf wat gezocht.
Misschien iemand anders kent zo'n site, maar met mijn links krijg je wel hele goede info over compositie die verder gaat dan de vaste regels uitleggen. Met name de site van Bryan Carnathan (The Digital Picture) vind ik ontzettend informatief en boeiend. Bryan geeft vaak bij zijn foto's uitleg over de keuzes die hij maakt en waarom, en geeft ook persoonlijk antwoord als je vragen aan hem stelt. Misschien kent hij zo'n site...? Dat zal dan in het Engels zijn, maar goed...
Cryofiel
11 jaar geleden
The Luminous Landscape kende ik natuurlijk al, maar deze serie had ik nog niet ontdekt. Ook je andere links bevatten nuttige informatie. Bijvoorbeeld die tip om in zwart-wit te fotograferen. Ik heb daar zelf uitgehaald dat ik bestaande foto's in zwart-wit kan bekijken, om zo zelf te leren waarom de ene foto mij qua compositie zoveel beter bevalt dan de andere foto. Bedankt voor dit antwoord!