Hoe kan ik van analoge negatieven contactvellen / overzichten maken?

Om te kunnen beoordelen, welke analoge negatieven ik wil digitaliseren, heb ik behoefte aan (digitale?) contactafdrukken om ze goed in positief beeld te kunnen lezen. Hoe kan dat zelf simpel thuis uitvoeren, alvorens de keuze/selectie uit 1000-en naar een professioneel digitaliseer-bedrijf te brengen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (3)

Om analoge contactafdrukken te maken heb je een doka nodig met chemicaliën en dat is een hoop gedoe. Een eenvoudige digitale contactafdruk kun je maken voor een oude flatbed scanner aan te passen. Als je de lamp eruit haalt en een ledpaneel erop legt, kom je een heel eind. Dan heb je nog software nodig om de oranje kleur van de film te corrigeren, zoals Vuescan.

Wat nog sneller is: een paar scans vergelijken met de negatieven, zodat je negatieve kleuren leert beoordelen. Je kunt dan met een loupe snel door je negatieven heen en je hebt geen contactafdrukken meer nodig. Dat scheelt echt enorm veel tijd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Benodigheden: dia/negatiefscanner, bijvoorbeeld één van de Lidl:

https://tinyurl.com/lrnt6fm

Alle negatieven scannen (1 seconde/negatief) en die softwarematig met Photoshop of zelfs met gewoon Paint naar contact sheets brengen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er zijn zeer goede dia scan apparaten, zoals Reflecta x9-Scan, voor kleinbeeld dia-positieven en negatieven in het kleinbeeld formaat.
Indien men beschikt over een foto bewerkingsprogramma, zoals o.a. Corel,
dan kan men van negatieven positieven maken met een enkele opdracht en daarna b.v.b. kleuren bijwerken, via Corel. Het is niet al te kostbaar. de scanner schat ik op onder de € 100,- het Corel programma is er in meerdere mogelijkheden en zeker te vinden cia internet.
IK heb onlangs 900 dia's gescand en uitgeprint door te kiezen voor 9 exemplaren op een A4. U kunt ook voor een kleiner formaat kiezen. Als het maar goed zichtbaar is, i.v.m. het gewenste sorteren en beoordelen.