Is er een naam voor een foto die je vanaf boven maakt, waarop het lijkt alsof je bijvoorbeeld op elkaars hand staat, of dat je kunt vliegen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

Dat heet trickfotografie
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een zelfstandig naamwoord is er niet voor te vinden, maar op die foto's wordt gespeeld met perspectief. Door de omgeving en de achtergrond wordt de illusie versterkt. En bekend voorbeeld ervan is het omduwen van de toren van Pisa. Als je googlet op 'spelen met perspectief' krijg je nog een heleboel leuke plaatjes volgens diezelfde methode te zien.
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
Dan zou ik verwachten de mensen schuin van boven te zien. Dit is iets anders; als het goed gelukt is, zoals bij de tweede foto, suggereert het beeld dat de camera horizontaal vooruit kijkt, alleen het is zowat recht naar beneden.
En de achtergrond, schijnbaar een achtergrondwand, is hier écht de grond.
Het werkt daardoor ook niet als er zon en schaduwen zijn.
Fotograferen vanaf een standpunt dat hoger is dan je normale ooghoogte noemt men vogelperspectief (soms ook helicopterview). Als je vanaf een lager standpunt fotografeert (dus op je knieën of plat op de grond) noemt men kikkerperspectief.

Het soort "Ik-duw-de-toren-van-Pisa-om-foto's" heet spelen met perspectief.