Hoe kunnen mensen uit een hier op GV geplaatste foto gegevens halen over waar die foto genomen is?

Onlangs plaatste iemand hier op GV een vraag. Bij de vraag werd een foto geplaatst.
Iemand reageerde op de foto met de vraag of vraagsteller wist dat ze prive-informatie plaatste. Daarblij werd een link geplaatst naar de precieze locatie waar die foto genomen was.

Hoe kan iemand aan de hand van een foto tot op enkele tientallen meters nauwkeurig achterhalen waar die foto genomen is?
Kijk, als het een plaatje van de Eiffeltoren betreft, dan zou mij dat ook nog wel lukken, maar een plaatje van een boom of struik?

Toegevoegd na 11 uur:
Aanvullend dan nog de vraag: Hoe kun je ervoor zorgen dat je die informatie die dan dus in de foto zit, niet meeplaatst bij de foto?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Er zijn diverse manieren om die informatie te achterhalen.

De makkelijkste is via een add-on (of plug-in, dat is binnen deze context hetzelfde) die je aan je browser toevoegt. Via die add-on kun je de meta-informatie bekijken die vaak samen met een plaatje is opgeslagen.

Ik gebruik zelf Mozilla Firefox. Enkele add-ons die voor Firefox deze meta-informatie zichtbaar kunnen maken zijn Exif Viewer, Exify, Exif Quick Viewer en FxIF Viewer. Het hangt van je eigen voorkeuren af welke van deze add-ons je het liefste gebruikt.

Zelf gebruik ik FxIF Viewer. Als je die add-on hebt geïnstalleerd, kun je met de rechtermuisknop op een plaatje klikken. Vervolgens kies je voor FxIF Data, en dan krijg je de meta-informatie te zien.

Veel camera's slaan automatisch de GPS-coördinaten op in elke foto. Als FxIF Viewer zulke GPS-coördinaten tegenkomt, maakt het er een link van; klik je op die link, dan opent een nieuw tabblad in de browser, met daarin een kaart waarop precies de lokatie van de foto staat aangegeven.

Als je een andere browser gebruikt dan Firefox, zul je een add-on moeten zoeken die bij die browser past. Als zoektermen kun je dan EXIF of IPTC gebruiken; dat zijn twee soorten meta-informatie die in een foto kunnen zijn opgeslagen.

Een andere manier om die informatie te achterhalen is de foto eerst op je eigen computer op te slaan, en hem dan te bekijken met een programma dat in staat is die meta-informatie (EXIF en/of IPTC) weer te geven. Ik gebruik zelf IrfanView; als je daarmee een foto bekijkt en op de E drukt, krijg je de EXIF-gegevens te zien; als je op de I drukt, krijg je de IPTC-gegevens te zien. Behalve IrfanView (goed en gratis) zijn er meer programma's die dit kunnen.

Ik geef zelf de voorkeur aan FxIF Viewer, omdat dat makkelijker en sneller is.

Toegevoegd na 1 minuut:

Op GV moet je trouwens eerst op een plaatje klikken om de grotere versie te krijgen; alleen die bevat de meta-informatie. De kleinere versie wordt door GV gegenereerd vanuit de oorspronkelijke grote versie, en bij het verkleinen haalt GV de meta-informatie uit het plaatje.

Het kleine plaatje bevat dus geen meta-informatie, de grote versie vaak wel.

Toegevoegd na 4 minuten:

Overigens geven niet alleen GV-ers op deze manier soms onbedoeld privé-informatie prijs. Er zijn gevallen bekend van beroemdheden die op een geheime plek zaten om fans en paparazzi te ontlopen. Tot ze een foto plaatsten op een sociale-media-site. Toen wist ineens de hele wereld precies waar ze zich op dat moment bevonden...

10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Weet jij of het mogelijk is om in de gegevens van het apparaat waarmee je de foto maakt (smartphone of digitaal fototoestel) te programmeren dat de GPS-coördinaten niét vastgelegd worden? Moet je het altijd naderhand handmatig verwijderen, of kan het ook anders?
Cryofiel
10 jaar geleden
Dat zal aan de camera liggen. In mijn camera kan ik, als ik me goed herinner, instellen of de GPS-coördinaten in de foto moeten worden opgeslagen. En anders kan ik altijd de GPS-ontvanger uitzetten, en zonodig de GPS-module uit de camera trekken. Bij andere camera's zou het best kunnen dat je dat niet eens kunt instellen. Zeker weten doe ik dat niet, want ik heb geen ervaring met al die andere camera's die er bestaan.
Cryofiel
10 jaar geleden

Naar aanleiding van de toevoeging op je vraag: Er zijn meerdere programma's die de genoemde meta-informatie uit foto's kunnen verwijderen. Als je zoekt op EXIF, IPTC of Metadata, gecombineerd met Killer, Remover of Cleaner, zul je er waarschijnlijk wel een aantal vinden. Zelf bewaar ik al mijn foto's in Lightroom. Als ik een foto op het web wil plaatsen, exporteer ik die foto vanuit Lightroom. Daarbij kan ik aangeven welke meta-informatie wel, en welke meta-informatie niet moet worden opgenomen in de geëxporteerde foto. Ik gebruik ook wel eens IrfanView. Dat is een goed en gratis programma om plaatjes te bekijken en te bewerken. Als je een foto bekijkt in IrfanView en vervolgens File --> Save As kiest, kun je de volgende opties aan- of uitvinken:
--  Keep original EXIF data
--  Keep original IPTC data
--  Keep original JPG-comment
--  Keep original XMP data Als je alles uitvinkt, zal de opgeslagen foto geen meta-informatie meer bevatten. Een andere, heel eenvoudige methode is: toon de foto op je scherm met een willekeurig programma. Maak vervolgens een screenshot. Een screenshot is enkel een schermafbeelding, dus daarin worden de meta-informatie niet meegenomen. Als je vervolgens het screenshot opslaat als plaatje, ben je al die meta-informatie kwijt. Tot slot zijn er bepaalde foto-sharing-sites en sociale-media-sites die de meta-informatie uit elke ge-uploade foto verwijderen. Ik heb echter geen overzicht van welke sites welke meta-informatie verwijderen of laten staan. Ik heb ook wel eens een JPG-plaatje in een hex-editor geopend om de meta-informatie te verwijderen. Die informatie wordt namelijk ongecodeerd en ongecomprimeerd in het bestand opgeslagen. Maar een hex-editor is niet voor iedereen de handigste methode, dus als je er geen ervaring mee hebt, kun je er beter niet aan beginnen.

Cryofiel
10 jaar geleden
Nog mooier zou natuurlijk zijn wanneer GV deze informatie automatisch zou verwijderen bij het uploaden van een foto. Daar zijn standaard en gratis programma's voor. Die programma's kunnen ofwel alle meta-informatie uit elk plaatje verwijderen, ofwel selectief bepaalde informatie verwijderen en/of selectief bepaalde informatie laten staan. Zo zou GV bijvoorbeeld alle copyright-teksten kunnen laten staan, en alle overige teksten kunnen verwijderen. Technisch is dit een fluitje van een cent.
Amadea
10 jaar geleden
Dat is een verdraaid goeie suggestie om aan beheer door te geven!

Andere antwoorden (1)

Het is in elk geval mogelijk als je Mozilla Firefox als browser gebruikt. Dan kan je een applicatie (Add-on) downloaden om FiXF-gegevens tevoorschijn te halen met je rechtermuisknop. Dan zie je de EXIF-gegevens in de eigenschappen van afbeeldingen.

Sommige digitale fototoestellen hebben ingebouwd zitten dat aan de foto de GPS-locatie waar die gemaakt is wordt toegevoegd. Als je dat niet weet, en je plaatst een door jou in huis gemaakte foto op internet, dan kan iedereen die zo'n Add-on gebruikt zien waar jij woont. Want als je op de GPS-code klikt dan wordt je rechtstreeks naar de kaart gelinkt waar het adres op te zien is.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Erg handig als je wilt weten waar je vakantiefoto ook alweer genomen was, maar voor het plaatsen van foto's op een forum volgens mij inderdaad niet altijd even wenselijk (op welk adres hangt er een Picasso boven de bank ;-) ). Kan je die gegevens niet met een programmaatje verwijderen?
Amadea
10 jaar geleden
Ik weet niet of je het ook zodanig kunt regelen dat die gegevens vanzelf gewist worden. Dat is weer een andere vraag!
Maar ik weet wel dat je naar de Eigenschappen van de Afbeelding kunt gaan, en daar vervolgens de Persoonlijke gegevens kunt verwijderen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Of kan je misschien op de meeste camera's instellen dat die gegevens NIET worden vastgelegd?
Amadea
10 jaar geleden
Daar kan ik geen antwoord op geven, want ik heb geen verstand van digitale camera's. Doe dat zelf nog altijd ouderwets!