hoelang kan een virus bv een die diarree veroorzaakt, buiten het lichaam op bv een stoel overleven ? Dus wel op een niet levend oppervlakte.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
22K

Het beste antwoord

Een virus gaat niet dood, want een virus leeft niet.
Voor degenen die hun minnetjes al klaar hebben : Een virus is een eiwitstructuur die de eigenschap heeft om lichaamscellen aan te sturen om te veranderen naar een kopie van die eiwitstructuur.
Dat een virus niet leeft, blijkt ook al uit het feit dat virussen niet gevoelig zijn voor antibiotica (letterlijk "tegen het leven").
Ons lichaam kan virussen onschadelijk maken door ze in te pakken in witte bloedlichaampjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Niet. Een virus gaat dood in 'open lucht'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of verkoudheid .
Ik heb op de middelbare school geleerd dat dit varieert van enkele uren tot wel maanden, afhankelijk van welk virus het is. Er is dus moeilijk een eenvoudig antwoord op te geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens! +
Niet lang, dus ik zou me geen zorgen maken. Maar ik zou de stoel gewoon zo goed mogelijk reinigen, dan loop je zeker geen risico en het is wel zo fris.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij wordt diarree vooral veroorzaakt door bacteriën . Voedselvergiftiging of Cholera en dergelijke.

Ik denk dat bacteriën behoorlijk lang kunnen overleven op een stoel. Maar dat is niet iets om je zorgen over te maken . De enige manier waarop je jezelf zou kunnen besmetten is door het zitvlak van de stoel af te likken . Door er op te zitten komen er echt geen bacteriën in je lichaam .

Wat wel mogelijk is dat iemand met diarree zijn handen niet goed heeft gewassen en bijvoorbeeld via deurknoppen en / of eten bereiden jou besmet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak is de veroorzaker van diarree een virus: noro, buikgriep, rota.
Het griepvirus kan bijv. al een hele winterlang overleven vooral als de lucht erg droog is en de temperatuur laag.
Heel veel soorten virus worden al gedood bij koorts maar er zijn ook soorten zoals het vogelgriepvirus dat pas bij 60 graden C. wordt vernietigd. Ze kunnen dan ook langere tijd overleven al ligt het op de grond in de vorm van ontlasting van een besmette vogel. Deze ontlasting besmet alweer andere vogels. Het vervelende is dat ze muteren, ze passen zich aan en kunnen steeds verder ontwikkelen zodat ze op gegeven moment zelfs mensen kunnen besmetten. Het is ook niet voor niets een richtlijn om bij een patiënt met diarree veroorzaakt door een virus/ bacterie het beddengoed dagelijks te wisselen en heet te wassen om zo besmetting te voorkomen. Ook de WC moet dan dagelijks ontsmet worden, want op de rand v.d. WC bril overleven ze nog. Van belang is dat de naakte huid het virus op kan nemen, vandaar dat de WC bril vooral een infectiebron kan zijn, net als de deurknop en alles wat je met de naakte huid vastpakt.Op een stoel echter zit er een laag kleding tussen en loop je dit risico niet. Hooguit als je met naakte handen op de stoel erop gaat zitten. De porieën in je huid kunnen het virus alleen opnemen of het speeksel of via de lcht door inademing.
Door je kleding dringt zo`n virus niet, daarom draagt men ook handschoentjes bij het onderzoeken/ verzorgen van besmette delen.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus als een persoon die dit virus heeft en ook aan de diarree is.
Maar hij wast zn handen grondig na wc gebruik is het geen probleem om een durkruk aan te raken ?
Dat kan best lang zijn, variërend van dagen tot weken en maanden. Je kunt besmet raken van iemand die zelf (nog) niet ziek is. De belangrijkste maatregel tegen besmetting van darmbacteriën en -virussen is handen wassen. Je moet domweg zien te voorkomen dat die micro-organismen in jouw maag-darmkanaal terechtkomen of dat van iemand anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een virus valt uiteen buiten de juiste temperatuur en vochtigheidsgraad. Dus ook buiten het lichaam. Een griepvirus kan in de juiste omstandigheden maximaal 2 weken overleven. Een virus wordt niet gedood door witte bloedlichaampjes maar door antilichamen die door ons immuunsysteem worden gemaakt. Een vaccin prikkelt ons immuunsysteem om de juiste antilichamen te maken.