Waarom kreeg men vroeger een pokkenprik?

Bij het uitkleden zag ik ze ineens weer: 2 ontsierende lidtekens op mijn bovenarm. Waarom gaf men die pokkenprikken vroeger en waarom geeft het zulke lelijke plekken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
48.7K

Het beste antwoord

Je kreeg ze als inenting, zoals je waarschijnlijk ook andere inentingen hebt gehad.

"Pokken (of variola) is een zeer besmettelijke,acute infectieziekte die door het variolavirus veroorzaakt werd. In 1977 heeft de WHO officieel vaiola tot een uitgeroeide ziekte verklaard,gevolgd door de afschaffing van de vaccinatie op 8 mei 1980.
Maar in feite heeft bijna iedereen die vóór het midden van de jaren '70 werd ingeënt, zijn immuniteit verloren. Dat bleek toen 621 microbiologen in de staat Maryland (USA) een opfris-vaccinatie voor hun werk kregen. Van hen waren er maar 40, oftewel 6%, die nog steeds immuun waren. "
( http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=1059 )

Je krijgt er zo'n litteken van, omdat zich een echte pok vormt - een soort zweertje, dat verdroogt tot een korstje dat van je huid valt.
De enting vindt plaats met een verwant virus, je lijf maakt antistoffen aan en je zou beschermd moeten zijn.
Zoals je hierboven leest, is het een beetje onduidelijk hoe lang die bescherming in stand blijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

het verwante virus is het koeienpokkenvirus. een wat mildere vorm van pokken. eind 18 eeuw viel een engelse plattelandsdokter op, dat mensen die in contact kwamen met deze ziekte niet ziek werden tijdens epidemieën van pokken. waarom wist hij niet, maar deze ontdekking staat aan de basis van de latere inentingen.