Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom verschillen referentieswaardes bij bloed prikken per lab?

Ik ben benieuwd naar de reden waarom referentiewaarden voor labresultaten per laboratorium kunnen verschillen, zowel in Nederland als internationaal.
Zijn er specifieke richtlijnen of overwegingen die de labs volgen?

11 maanden geleden
in: Ziekten

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

De referentiewaardes kunnen om diverse redenen verschillen. Enerzijds kunnen methodes net niet helemaal vergelijkbaar zijn, of zelfs helemaal niet vergelijkbaar zijn, en kunnen verschillende methodes verschillende resultaten geven. In het bijzonder het exact ijken van methodes tegen een standaard kan lastig zijn (ga maar eens op twee verschillende wegschalen staan...).
De andere oorzaak is, dat referentiewaardes zijn bepaald op basis van verschillende groepen mensen. Zekere als die groepen klein zijn, of duidelijk verschillend (bv mannen, vrouwen, of gemengd) kunnen er verschillen ontstaan.

Mbt 'Zijn er specifieke richtlijnen of overwegingen die de labs volgen?'
Als het goed is wel, om er voor te zorgen dat referentiewaarden gelijk zijn. Mara dat is dus verrassend lastig en er zijn mensen die complete carrières op hebben gebouwd op het standaardiseren van referentiewaardes.
(Lees meer...)
11 maanden geleden
ronron1212
11 maanden geleden
@tinus1969 medicus? linkje graag
tinus1969
11 maanden geleden
@ronron1212 '@tinus1969 medicus?'
Nog beter - chemicus, en eentje die hier ook professioneel aan heeft gewerkt.
Thecis
11 maanden geleden
@ronron1212
Het antwoord is behoorlijk correct. Hier heb ik geen andere link voor dan dat ik hier al ruim 20 jaar mee werk.
Ik ben geen medicus. Sterker nog, de meeste medici kunnen dit niet eens uitleggen. Het zijn de analytici (in mijn geval analytisch chemicus) die hier de goede (ook statistische) achtergrond in hebben.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing