Kun je ziek worden als je bestek hebt gebruikt wat op je vieze schoenen is gevallen in het vliegtuig?

Hii,
Ik zat gister in het vliegtuig en kreeg daar eten alleen me bestek viel op me schoen en onder, maar heb er alsnog mee gegeten. En me schoenen zijn ook helemaal zwart omdat ik heel Vietnam ermee gereden heb, super goor dus. Maar ik vroeg me af kan je hier wat ernstigs van krijgen. Of kan je maximaal ziek worden?

3 weken geleden
in: Ziekten
3.3K
ronron1212
3 weken geleden
niets bijzonders maar je had ook even een nieuw bestek kunnen vragen
Pieterke
3 weken geleden
De kans dat je hier ziek van wordt is verwaarloosbaar. Je lichaam heeft een goed afweersysteem.
Jmv12
3 weken geleden
Ja maar het is ook niet dat me schoenen schoon waren. Ze waren echt helemaal zwart omdat ik heel Vietnam op de motor heb gedaan. Dus alle troep op de wegen van Vietnam zat op me schoenen. Maar als ik wat zou oplopen zou ik dat wel merken toch?
BonBonvanJohn
3 weken geleden
Dit zal wel loslopen. Je maakt je druk om niks. Als die troep nu uiterst radioactief afval is geweest zou ik me wel zorgen maken. Ik denk dat je in Vietnam sneller een voedselvergiftiging oploopt dan dat je iets oppikt van wat op je schoen zit.

Antwoorden (1)

Ja, in theorie kun je op die manier allerlei dodelijke ziekten oplopen.

In theorie... in de praktijk zal het meevallen. Je lichaam heeft een ingebouwd afweersysteem dat in de meeste gevallen (maar niet altijd) bijzonder efficiënt is.
Cryofiel
3 weken geleden
Goed omschreven. Ik denk in dit specifieke geval bijvoorbeeld aan eitjes van parasieten die via de modder aan de schoenen zijn blijven kleven. Als je zo'n eitje via het bestek binnenkrijgt, zou de parasiet zich in het lichaam kunnen vermenigvuldigen. De kans is klein, maar groter dan nul.
Jmv12
3 weken geleden
En maakt het nog verschil dat dit in het vliegtuig was?
Cryofiel
3 weken geleden
Dat verlaagt misschien de kans nóg meer. De lucht in een vliegtuig is meestal enorm droog, en dat verlaagt de overlevingskans van eitjes en parasieten. Maar je moet sowieso tot een half jaar (dacht ik) na terugkomst uit een tropisch land extra bedacht zijn op ziektes. Dus als je iets aan jezelf merkt, kijk dan extra goed of het een normaal kwaaltje is of dat het iets anders zou kunnen zijn, en als je naar de huisarts gaan, meld dan niet alleen je klachten maar ook waar je naartoe bent geweest en wanneer dat was. Elke arts is op de hoogte van mogelijke tropische ziekten die zich pas na langere tijd openbaren.
Jmv12
3 weken geleden
En wat zou je moeten merken als er wat aan de hand is
Jmv12
3 weken geleden
Zou je van dat ook aan geheugenverlies en verwardheid kunnen leiden?
Jmv12
3 weken geleden
Of is er geen mogelijkheid dat het iets met je hersenen kan doen?