Moet ik mij zorgen maken als mijn vriend een wondje had met eten maken en er bloed op de zelfgemaakte friet is gekomen?

Moet ik mij zorgen maken?

Mijn vriend heeft een wondje gehad met aardappelen snijden en heeft het niet verzorgd (ook al had ik het gevraagd maar wist het weer beter, er is toch niemand die naar me luistert...) en al dat bloed was op die aardappelen gekomen, dat waren dus frieten voor mij (frituurvet). Ik heb dus opgegeten (maar met veel schrik) is dit nou gevaarlijk geweest voor mij? Want ik blijf er echt over piekeren....

Plus hij is bloedgroep 0 en ik A.....

4 maanden geleden
in: Ziekten
teusvh
4 maanden geleden
Nee hoor, is niet gevaarlijk. Zelfs al zou hij cholera, hepatitus of aids hebben, je maagzuur doodt alles.
Wist je overigens dat de slager van bloed zelfs worst maakt? En dat er mensen zijn die dat kopen om op te eten?
tinus1969
4 maanden geleden
Die bloedgroep doet er niet toe.
cezar_is_wortel
4 maanden geleden
Ik ben geen expert maar het lijkt me niet gevaarlijk.
Nu is de vraag of jij frieten met bloed wil eten...
Thecis
4 maanden geleden
Niets gevaarlijks aan. Frituurvet op 180 graden laat alles kapot gaan. Steriliseren gaat normaal gesproken op 121 graden.

Antwoorden (1)

Je zegt 'al dat bloed', maar met een klein wondje op de vinger zal het niet veel geweest zijn.

Heeft je vriend een ziekte in zn bloed waardoor dit gevaarlijk zou zijn?

Uiteindelijk waren de aardappelen in water geweest, en daarna nog eens op hoge temperatuur in de frituur. Daar zit niks meer in hoor, dat is al dood.
En je maagzuur brand ook veel dingen weg.

Het is gewoon voor je gevoel vies. En voor je vriend is het niet netjes dat hij geen goede hygiëne bij het koken hanteerde.
4 maanden geleden
Z512099
4 maanden geleden
‘ maar met een klein wondje op de vinger zal het niet veel geweest zijn’…: zelfs een klein wondje aan een vinger kan serieus bloeden.
Thecis
4 maanden geleden
Zelfs dan is het met frituurvet bakken (op 180 graden) allemaal volledig uit elkaar gevallen.
Normaal gesproken wordt er met stoom op 121 graden gesteriliseerd gedurende een paar minuten. Al doop je je friet in pure HIV (als dat al zou kunnen), na frituren is er niets aan de hand.