Hoe kan ik vocht verwijderen uit meterkast?

Uit mijn meterkast komt een erg nare muffe geur, hoe zou ik die kunnen oplossen, ben long patiënt en ben bang voor schimmel.

11 maanden geleden
in: Ziekten
2.6K
Ritsuka
11 maanden geleden
Laat een professional kijken waar het vocht vandaan komt

Antwoorden (3)

Door vochtige kou uit de kruipruimte ontstaat schimmelvorming in de meterkast en dit zorgt voor de bedompte lucht.

Meterkast isoleren
Om de muffe geur tegen te gaan , ga je de bodem van de meterkast isoleren. De materialen die je nodig hebt voor dit klusje zijn: cv-buisisolatie, purschuim of acrylaatkit en een polystyreen isolatieplaat. Deze materialen zijn bij elke bouwmarkt te koop. Zie verder:
https://protectvochtwering.nl/schimmel-probleem-in-de-meterkast/
SimonV
11 maanden geleden
Door een vochtvreter te plaatsen
11 maanden geleden
SimonV
11 maanden geleden
Is een vochtvreter voldoende?
https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/huishouden-energie/vocht-en-schimmel-in-meterkast-kruipruimte
Als er vocht in de meterkast aanwezig is, is het belangrijk om het probleem zo snel mogelijk aan te pakken om schade aan elektrische apparatuur en leidingen te voorkomen. Zoek in ieder geval zsm de oorzaak van het vochtprobleem. Dit kan een lekkende waterleiding, een lekkend dak of een ander probleem met de woning zijn.

Dan kun je aan de slag! Hier een aantal tips:
1. Schakel de stroom uit in de meterkast voordat je begint met het verwijderen van het vocht. Het is belangrijk om elektrische schokken te voorkomen.
2. Verwijder eventuele plassen water of vochtige objecten in de meterkast. Gebruik een emmer en een dweil om het water op te ruimen. Zorg ervoor dat je handschoenen en een beschermend masker draagt om te voorkomen dat je in contact komt met eventuele schimmels of andere schadelijke stoffen.
3. Laat de lucht circuleren in de meterkast. Dit kan je doen door de deur van de meterkast open te zetten en eventuele ramen in de buurt te openen. Je kunt ook een ventilator gebruiken om de lucht te laten circuleren en het droogproces te versnellen.
4. Gebruik een ontvochtiger om het vocht te verwijderen. Een ontvochtiger is een apparaat dat vocht uit de lucht haalt en kan helpen om de luchtvochtigheid in de meterkast te verminderen. Plaats de ontvochtiger in de buurt van de meterkast en laat het apparaat enkele dagen draaien totdat het vocht volledig is verdwenen.
5. Controleer regelmatig de meterkast om ervoor te zorgen dat het vochtprobleem niet terugkeert. Blijf alert op tekenen van vocht, zoals schimmel of een muffe geur. Als het probleem aanhoudt, neem dan contact op met een professionele vochtbestrijdingsbedrijf om het probleem te verhelpen.
11 maanden geleden