wat kunnen de gevolgen zijn van een ruggemergpunctie op latere leeftijd ?

waarom en hoe gebeurt dit dan ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
1.5K

Het beste antwoord

Op de plek van de punctie heb je achteraf geen last, al kan je wel nog enkele dagen lokaal wat rugpijn voelen. Uitzonderlijk treedt pijn op in de benen, maar in principe mag dit niet gebeuren. Ook hoofdpijn is mogelijk: het gaat dan om pijn in je hoofd die opduikt als je gaat rechtstaan, en die gepaard gaat met misselijkheid en braken. De oorzaak is een verlaging van de druk van het ruggenmerg- en hersenvocht als gevolg van de afname van vocht.

Om deze klachten te voorkomen moet je na de ingreep enkele uren plat blijven liggen, ook met je hoofd. Soms helpt het om koffie, thee of cola te drinken, omdat deze dranken de vochtproductie in de hersenen stimuleren.