Mag een ziektekostenverzekering je eigen risico over bijv. 2023 aanspreken.....?

Stel je hebt in 2022 een behandeling ondergaan en je volledige eigen risico is verbruikt. Mag de ziektekostenverzekeringsmaatschappij je in 2023(!!) pas een factuur van deze behandeling sturen en hiermee (deels) je eigen risico van 2023 gebruiken???

een jaar geleden
in: Ziekten
1.5K
SimonV
een jaar geleden
Zal ook afhangen van de datum waarop ze de factuur ontvangen. Daarnaast:
Een DBC ((Diagnose Behandel Combinatie) mag maximaal 120 dagen open staan. Na een operatie mag de DBC nog maximaal 42 dagen openstaan. Na maximaal 120 dagen wordt de DBC gesloten en kan de zorgverlener de zorg declareren.
Voor iedere DBC betaalt u apart eigen risico. De openingsdatum van de DBC bepaalt over welk jaar er eigen risico in rekening wordt gebracht. Als de DBC doorloopt naar het volgende jaar, betaalt u toch maar één keer het eigen risico, en wel in het kalenderjaar dat de DBC is geopend. Dat kan soms goed uitpakken.
https://www.stadholland.nl/intermediairs/contact/veelgesteldevragen/eigenrisico_ziekenhuiszorg
LeonardN
een jaar geleden
"Zal ook afhangen van de datum waarop ze de factuur ontvangen."
Lijkt me stug. Alles zal afhangen van behandeldatum.
Stel je voor dat een factuur laat wordt verstuurd, of in de post blijft hangen oid. Je knip/plak lijkt dat verhaal te bevestigen (openingsdatum).
Thecis
een jaar geleden
Yup, gaat om behandeldatum / openingsdatum.

Antwoorden (1)

Er zijn situaties waarin dat inderdaad kan gebeuren. Of dat bij jou ook het geval is, kan ik zo niet beoordelen. Maar ik ga daar wel vanuit. Het zijn veelal geautomatiseerde processen die volgens wettelijk vastgestelde regels verlopen. Een verzekeringsmaatschappij kan niet zomaar op eigen houtje extra eigen risico bij de klant declareren.

In de zorg wordt gewerkt met dbc's (diagnose behandel combinaties). Als je voor het eerst naar het ziekenhuis (of andere kliniek of zorgverlener) gaat, wordt er een dbc geopend. Pas als je helemaal klaar bent met alle behandelingen EN alle nacontroles, wordt het dbc gesloten en wordt er een factuur naar de zorgverzekering gestuurd. Maar: een dbc mag maar een beperkte tijd openstaan. Die tijd is afhankelijk van de diagnose, maar meestal 120 dagen. Na die 120 dagen wordt automatisch een vervolg-dbc geopend. Dat proces gaat door tot de laatste nacontrole geweest is.

Voor elke dbc en vervolg-dbc wordt een factuur gestuurd. De datum waarop een dbc of vervolg-dbc wordt geopend, is bepalend voor het jaar van de verzekering.

Ben je in 2022 behandeld en heb je in 2023 nog een controle gehad, en zat er meer dan 120 dagen tussen de eerste en laatste afspraak, dan is het dus goed mogelijk dat er in 2023 een nieuwe vervolg-dbc is geopend en dat je dus voor zowel 2022 als 2023 eigen risico moet betalen.
Toegevoegd op 24 februari 2023 13:36: bron
een jaar geleden
Thecis
een jaar geleden
Oftewel, behandelingen dien in 2022 hebben plaats gevonden, vallen onder de DBC van 2022 en mogen dus niet onder de DBC van 2023 vallen. Ik ben het nog niet tegen gekomen dat behandelingen vanuit 2022 onder 2023 gedeclareerd worden (kan wel zo zijn dat behandelingen vanuit 2022 in 2023 gedeclareerd worden maar dat is dus iets anders).
Sterker nog, als ik als zorgverlener iets vanuit 2022 als behandeling in 2023 zou zetten, pleeg ik fraude en kan ik zelf mijn BIG registratie verliezen.
Inekez1
een jaar geleden
@Thecis, dat klopt.
Een behandeling in 2023 kan wel onder een dbc van 2022 vallen, maar niet andersom.
Inekez1
een jaar geleden
Bij langdurige of meerdere behandeltrajecten is het soms onduidelijk wat onder welk jaar valt. Het kan ook nog zo zijn dat de eerste dbc in 2021 is geopend en dat in 2022 eigen risico is betaald over 2021. Als eind 2022 dan een nieuw dbc wordt geopend en die wordt in 2023 gefactureerd, betaal je in 2023 nogmaals eigen risico, maar dit is dan over 2022. Om na te gaan of het allemaal klopt, moet vraagsteller goed kijken wanneer welke dbc is gestart en over welke jaren het eigen risico is betaald. De factuurdatum is niet van belang, het gaat om de startdatum van een dbc of vervolg-dbc. Liggen alle startdatums in 2022, dan hoeft maar 1 keer eigen risico worden betaald.