Zitten er ziekmakende bacterien op je anus?

Als je na het poepen altijd vochtig toiletpapier gevruikt, en je raakt later op de dag per ongeluk je anus aan. Zitten er dan nog ziekmakende bacteriën op?

een jaar geleden
in: Ziekten
3.1K
erotisi
een jaar geleden
Hoe raak je - per ongeluk - je anus aan?
KimKim
een jaar geleden
Afvegen na plassen
Oswald
een jaar geleden
Wel nee gewoon je handen wassen.
Ritsuka
een jaar geleden
Als je naar de wc bent geweest was je toch altijd je handen?
KimKim
een jaar geleden
Je trekt je broek omhoog met ongewassen handen
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Gaat niet zozeer om ziekmakende bacteriën en dat je jezelf zou moeten ontsmetten. Bij een disbalans kan je infecties krijgen. Met die vochtige doekjes veeg je ook de goede bacteriën weg. Je wil niet weten hoeveel bacteriën je bij je draagt.
https://www.libelle.nl/lifestyle/waarom-je-beter-geen-vochtig-toiletpapier-kunt-gebruiken~bcdb356f/#:~:text=Irritaties,Evan%20Goldstein.
KimKim
een jaar geleden
Helaas moet ik vochtig toiletpapier gebruiken EchWel
Cryofiel
een jaar geleden
Geen zorgen, @KimKim. Wat @EchWel op deze site allemaal over gezondheid beweert, is meestal niet gebaseerd op onderzoek, kennis en feiten, maar veeleer op geloof en onbewezen theorieēn, met een flinke invloed van diverse fabrikanten en hun commerciële verkopers.
Cryofiel
een jaar geleden
Er zitten waarschijnlijk huidbacteriën en darmbacteriën. Gen van beide zijn - normaal gesproken - ziekmakend.

Maar vooral die laatste horen niet in de mond. Maar of ze daar ziekmakend kunnen zijn? Ik denk dat dat - normaal gesproken - wel meevalt, maar ik durf het niet uit te sluiten.

Antwoorden (2)

Nee, normaal gesproken niet. Er kunnen wel darmbacteriën aanwezig zijn, maar dat zijn geen ziekmakende bacteriën, dat is lichaams-eigen materiaal.
een jaar geleden
Cryofiel
een jaar geleden
Darmbacteriën zijn inderdaad lichaamseigen, zozeer zelfs dat ze een integraal onderdeel van het gezonde lichaam vormen. Ze zijn dus inderdaad zeker niet ziekmakend.

Maar... dat geldt als ze in de darmen zitten. Of ze nog steeds niet ziekmakend zijn als ze in de mond terechtkomen? Ik durf het niet te garanderen.

(Die min is trouwens niet van mij.)
Ja. Die zitten er.
Genuanceerder; de bacteriën op of rond je anus zijn darmbacterien die in je darm onschuldig zijn maar elders problemen kunnen veroorzaken. Vooral blaasontsteking is berucht en ontstaat geregeld door verkeerd afvegen van je anus naar je plasbuis.
Overigens is het risico in de praktijk niet zo groot en helpt goede handenhygiene veel.
een jaar geleden