Geeft je aangeboren immuunsysteem informatie door aan je adaptieve immuunsysteem?

Je aangeboren immuun systeem (innate immune system) houdt pathogenen tegen. Hierbij worden er geen antistoffen aangemaakt, je maakt geen infectie door en wordt niet ziek. Het aangeboren immuunsysteem leert ook niets, dit in tegenstelling tot je adaptieve immuunsysteem (adaptive immune system).

Geeft je aangeboren immuunsysteem nu wel de informatie over de aangetroffen pathogenen door aan je adaptief immuunsysteem zodat je wel anti-stoffen en/of T-cel immuniteit opbouwt? Of gebeurt dit niet en maakt je adaptieve immuunsysteem alleen antistoffen en bouwt het alleen T-cel immuniteit op na besmetting en infectie?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Ziekten
1.2K

Antwoorden (1)

Nee, je aangebiren systeem gefet geen informatie door aan je adaptieve systeem.

Maar je beschrijving is ook verder te zwart-wit. Bij een inval door pathogenen ('infectie') komen zowel je aangeboren als adaptieve systeem in actie. Het meestal en-en, niet of-of.
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Als het aangeboren immuunsysteem de pathogenen volledig tegenhoudt dan komt het adaptieve immuunsysteem niet meer in verweer.
"The adaptive immune system takes over if the innate immune system is not able to destroy the germs." from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK279396/ Mijn vraag is: Ondanks het feit dat het niet in verweer komt geeft het aangeboren systeem toch de kenmerken van de tegen gehouden pathogene aan het adaptieve systeem?
tinus1969
2 jaar geleden
@Immetjes, nogmaals: Nee, je aangeboren systeem geeft geen informatie door aan je adaptieve systeem.
De elementen van dat adaptieve systeem moeten in contact komen met de ziektekiem.