Is er een verschil tussen chronische vermoeidheid en het chronisch vermoeidheidssyndroom?

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Ziekten
1.8K
Ivana
8 jaar geleden
Jazeker. Je kunt chronisch vermoeid zijn door overbelasting. Als je dan beter voor jezelf zorgt en je taken halveert, kom je weer bij binnen afzienbare tijd. Anders is het wanneer je lijdt aan het vermoeidheidssyndroom. Dat heeft weinig te maken met wel of niet overbelast zijn.
Ivana
8 jaar geleden
https://www.radboudumc.nl/Zorg/Ziektebeelden/Pages/MeerinformatieChronischeVermoeidheidssyndroom.aspx
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Super bedankt voor je reactie. Ik stel deze vraag omdat mijn internist mij gediagnosticeerd heeft met ME/CVS en nu in het medisch rapport staat alleen "chronische vermoeidheid" en verder geen klachten. Ik heb hem hierop gewezen dat het er verkeerd staat maar hij wil het niet aanpassen terwijl ik probeer uit te leggen dat het toch wel iets heel anders is.... nu wil ik denk ik maar bezwaar maken als dat kan.. dat is toch vreemd.. dat hij mij een diagnose geeft (telefonisch) en het vervolgens anders opschrijft ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is inderdaad verwarrend dat artsen soms dingen die ze in de relatieve privacy van de spreekkamer of een telefonisch consult soms dingen zeggen die ze op papier niet zo willen stellen, maar het komt in mijn ervaring ERG vaak voor. Of het 'vreemd' is, hangt dus af van je definitie van 'vreemd'.. Overigens staat het er niet per se verkeerd natuurlijk: als jij voldoet aan de diagnostische criteria voor CVS - welke criteria er ook maar gebruikt zijn - dan héb je chronische vermoeidheid. Dat je arts dat opgeschreven heeft, kan dus niet onjuist zijn. Je hebt er wél gelijk in dat het zeker niet hetzelfde is, en het kan ook verwarrend werken voor medebehandelaars of eventuele volgende specialisten. Maar wij kunnen slechts gissen naar het waarom van deze kennelijke ommekeer: misschien is het een arts die een toch wat controversiële diagnose als CVS liever niet stelt en zich daarom op papier alleen houdt bij de vaststaande feiten (namelijk: er is sprake van chronische vermoeidheid) terwijl hij zich in een telefoongesprek wat meer 'vrijheid' permitteert, of misschien heeft hij simpelweg zijn mening bijgesteld in de tijd tussen het telefoongesprek en het opstellen van de brief - bijvoorbeeld door een intussen binnengekomen laboratoriumuitslag of zelfs de inhoud van het al genoemde telefoongesprek zélf. Wij weten al niet wat er precies besproken is in dat gesprek, laat staan dat wij kunnen raden naar de reden van het feit dat hij de diagnose CVS wel mondeling maar niet schriftelijk wil noemen. Ik zou dat bespreken als ik jou was, en ik denk niet dat "je arts vertellen dat het er verkeerd staat" daarin de juiste strategie is. Misschien als het gaat om feitelijke informatie als een onjuiste vermelding van lengte of gewicht, maar niet bij een diagnose en al helemaal niet bij een diagnose die alleen op klinische gronden gesteld kan worden. Ik begrijp in deze context je opmerking over 'bezwaar maken' niet. Of gaat het hier niet om een normale behandelrelatie, en was deze internist een extern deskundige in een juridische procedure rondom arbeidsongeschiktheid of een andere vergoeding? Je kunt bezwaar maken tegen een beslissing, maar niet tegen een gestelde diagnose in zo'n zaak. Je kunt een rapport wel proberen aan te vechten bijvoorbeeld door middel van een tegenexpertise, maar het zal altijd gaan om de beslissing zoals die genomen wordt door een (arbeidsongeschiktheid)verzekeraar of rechtsinstantie en niet om de diagnose die in het proces daar naartoe wordt gesteld.

Antwoorden (1)

Ja, daar is zeker een verschil. Chronische vermoeidheid is langdurige vermoeidheid, ongeacht de oorzaak. Het chronische vermoeidheidssyndroom (CVS) is een aandoening met specifieke diagnostische criteria.

Er bestaan verschillende criteria, maar één van de meest gebruikte is die van het Amerikaanse CDC. Daarbij moet sprake zijn van een chronische vermoeidheid die minimaal zes maanden aanwezig is, nieuw is en niet het gevolg is van overmatige inspanning. De vermoeidheid verbetert niet of onvoldoende met rusten en gaat gepaard met een afname in activiteiten van minimaal 50% ten opzichte van vóór het begin van de vermoeidheid. Verder moeten andere oorzaken voor vermoeidheid (bijvoorbeeld schildklierprobleem, hartafwijking, depressie, etc.) zijn uitgesloten. Daarnaast gaat de vermoeidheid gepaard met minimaal vier van deze acht symptomen:
•verslechtering van het geheugen of het concentratievermogen
•keelpijn
•gevoelige hals- of okselklieren
•spierpijn
•gewrichtspijnen
•hoofdpijn
•niet-verfrissende slaap
•na inspanning een gevoel van uitputting gedurende 24 uur of langer

Zoals ik al schreef zijn er meer manieren om CVS vast te stellen waarbij de ene manier meer omvat of een nadruk legt op andere klachten dan de andere, maar de basis is altijd dat er sprake is van een aanhoudende vermoeidheid die niet overgaat door voldoende rust, dat de vermoeidheid ernstig genoeg is om beperkend te zijn, er geen - afdoende - medische verklaring is voor de vermoeidheid anders dan de CVS, én dat er naast de vermoeidheid nog bijkomende klachten zijn. Vermoeidheid is dus niet het enige symptoom.

Er is dus zeker een belangrijk verschil tussen chronische vermoeidheid en CVS. Chronische vermoeidheid kan vele oorzaken hebben: mensen met spierziekten, kanker, infectieziekten, hartproblemen, schildklierafwijkingen, stemmingsstoornissen, eetstoornissen en nog veel meer aandoeningen hebben vaak last van chronische vermoeidheid. Zij hebben echter (meestal) geen CVS. Ook een zeer ernstige vermoeidheid is geen CVS wanneer hiervoor een andere verklaring is, óf wanneer zij niet gepaard gaat met de bijkomende klachten die kenmerkend zijn voor CVS. Iemand met CVS is altijd chronisch vermoeid, maar iemand met chronische vermoeidheid heeft lang niet altijd CVS. Wat het lastig maakt is dat er voor CVS geen diagnostische test bestaat en er ook best wat controverse is rondom de diagnose. Mede daardoor is het onderscheid niet altijd eenvoudig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Weer perfect antwoord (en perfecte reactie). Dikke plus.