Is zelfbesmetting van koortslip mogelijk met niezen?

Ik liep vandaag door de gang toen ik opeens spontaan moest niezen, ik was te laat met handen voor mijn neus te doen. Ik liep daarna gewoon verder door. Alleen ik heb nu een koortslip en nu zat ik te denken, want ik liep dus door mijn wolk heen van mijn nies, heb ik dan nu mijn koortslip naar mijn oog toe gebracht?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Ziekten
2.3K
Amadea
2 jaar geleden
Geen handen voor je neus houden als je moet niezen, maar je neus in de elleboogholte houden. Of, als je snel genoeg bent, een papieren zakdoekje gebruiken en dat daarna weggooien.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Zal ik wel voortaan doen, maar heb ik nu kans op herpes infectie aan oog?

Antwoorden (1)

Het HSV type I is verantwoordelijk voor een koortslip en voor een Herpes Simplex oogontsteking. Ieder mens draagt het Herpes Simplex virus type I bij zich. Bij slechts een deel van de mensen ontstaat er een ontsteking door. De algehele conditie bepaalt of je wel of geen last krijgt van het virus.

Wanneer iemand al een koortslip heeft, is het imogelijk dat die persoon de ontsteking met de handen overbrengt naar het eigen oog, zodat er ook een oogontsteking ontstaat. Je hand is dan dus de veroorzaker, als je daarmee eerst aan de koortslip zit en daarna in je oog wrijft. Dat kan het virus overbrengen op je oog of ooglid.

Door te niezen kan je niet jezelf besmetten, maar wel door je handen. Ben jij gewend om je handen voor je neus te houden als je moet niezen en je hebt op dat moment een koortslip ga dan direct daarna je handen wassen!
. . .
imogelijk = mogelijk
Amadea
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Amadea, heel erg bedankt voor je reactie. Ik was aan het stressen en u heeft mij gerustgesteld. Heel erg bedankt!