Hoe veilig is een bloedtransfusie in Nederland?

Met betrekking tot het oplopen van virussen en bacteriën zoals HIV, hepatitis, HPV, herpes etc...
Zijn hiervan ook cijfers bekend?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Ziekten
1.3K

Antwoorden (1)

Veiligheid van een bloedtransfusie
Maatregelen
Om bloedtransfusies zo veilig mogelijk te maken gelden de volgende maatregelen:
alleen gezonde mensen kunnen bloeddonor worden
donors geven hun bloed vrijwillig en worden hier niet voor betaald
Al het donorbloed wordt gecontroleerd op:
de geslachtsziekte syfilis (lues)
twee soorten geelzuchtvirussen (hepatitis B en C)
een virus dat een ruggenmergziekte en leukemie kan veroorzaken (HTLV l/ll)
het humaan immuumdeficiëntievirus (HIV) dat aids kan veroorzaken
de aanwezigheid van bacteriën
Bloed dat mogelijk besmet is, wordt meteen vernietigd. Er is een hele kleine kans dat u door de bloedtransfusie een virus of ziektekiem krijgt. Bijvoorbeeld omdat:
de bloeddonor kort geleden is besmet, de ziekteverwekker is dan nog niet te zien in het bloed
de hoeveelheid virus in het bloed zo klein is, dat het niet met een bloedtest kan worden gemeten
er virussen in het bloed zitten die we nog niet kennen of waarop we niet testen
er aandoeningen zijn, zoals Creutzfeldt-Jakob, waarvoor nog geen test bestaat
De kans dat bloed is besmet met HIV is kleiner dan één op een miljoen.
fremar
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie. Dit heb ik echter ook zelf gevonden. Toch roept het vragen op, testen ze bijvoorbeeld het bloed meerdere malen op deze virussen en bacteriën over een langere periode? Of is het alleen die ene keer nadat het bij de donor is afgenomen?
Lijkt me sterk dat iemand dan wel net besmet zou kunnen zijn met bv HIV vlak voordat hij/zij zijn bloed heeft afgestaan, en dan is dit nog niet zichtbaar in het bloed.