Kan je alsnog ziek worden na een vaccinatie?

Een vaccinatie biedt bescherming tegen de infectie in kwestie. Bestaat echter de kans dat je na vaccinatie alsnog de ziekte kunt krijgen? Ik bedoel hiermee niet de standaard bijwerkingen, maar echt de ziekte waartegen je gevaccineerd bent.

3 jaar geleden
in: Ziekten
1.6K

Antwoorden (4)

Als je tegen de griep een vaccin krijgt. Dan krijg je eigenlijk een vaccin tegen de 5 ( of zo ) meest verwachte griep-variaties van dat jaar. En ben je tegen die beschermd, maar kan je nog wel griep krijgen van een andere variatie.
3 jaar geleden
Ja, dat kan je. Een virus bijvoorbeeld kan muteren tot een nieuwe variant van het virus. Als het vaccin alleen werkt tegen de oude variant van het virus, dan kan je door de nieuwe variant besmet worden met dezelfde ziekte.

Wat het coronavirus betreft: Daarbij kan over de vaccins op dit moment (in september 2020) gezegd worden dat nu nog niet bekend is hoe effectief de vaccins (zullen) zijn. De werking ervan kan tijdelijk zijn, afhankelijk van de vorm, aard en effectiviteit van het vaccin.
3 jaar geleden
Ja, je kunt de ziekte nog wel krijgen, maar de symptomen zullen veel minder zijn.
3 jaar geleden
Ja, dat kan.
1. Sommige vaccinaties geven geen volledige immuniteit; je kunt dan nog wel besmet worden, maar je wordt minder ziek. Bekende voorbeelden zijn kinkhoest en influenza (echte griep). De meeste andere vaccinaties (zoals BMR) geven wel volledige immuniteit.
2. Soms slaat de vaccinatie niet aan. Om de één of andere reden geeft de inenting dan geen immuunreactie (vaccinfalen). Dit is één van de redenen waarom veel vaccinaties meer dan eens worden gegeven.