Is er een kanker die van zelf geneest?

Er is iemand die ik ken en die is genezen van kanker

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Ziekten
9.1K
Amadea
3 jaar geleden
Dan weet je toch zelf al het antwoord op de vraag?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Mimoen bedoelt misschien spontaan genezen, zonder medicijnen of therapieën
tinus1969
3 jaar geleden
Er is niet een bepaald soort kanker die altijd (of vaak) vanzelf geneest - heel soms geneest een kanker spontaan, omdat het immuunsysteem dan uiteindelijk toch in staat is om er een immuunreactie op los te laten.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
JoanDArc klopt dat je geneest zonder medicijnen of chemotherapie bedoel ik
LeonardN
3 jaar geleden
@Mimoen En de persoon waarover je spreekt, is die genezen met of zonder behandeling.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Zonder maar ik weet niet hoe dat komt
Erna55
3 jaar geleden
Welke vorm van kanker had die persoon ?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Welke vorm van kanker vermelden (van een kennis) op een openbare site, die misschien ook gelezen wordt door kennissen van @Mimoen, lijkt mij een inbreuk op iemands privacy. Niet doen dus @Mimoen.
Erna55
3 jaar geleden
Ik vraag niet naar de naam van de kennis.
Ik kan nu zeggen dat een kennis prostaatkanker heeft en dat mijn zwager geopereerd is aan darmkanker. Dat is géén inbreuk op iemands privacy.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Maagkanker had hij

Antwoorden (2)

Niet "een kanker", maar sommige type kankers kunnen vanzelf "genezen".

https://www.medischdossier.org/archief/dossier-koorts-en-kanker-wanneer-kanker-gewoon-weggaat/
"
Kanker kan soms vanzelf afnemen of zelfs helemaal verdwijnen. Dit onverklaarbare verschijnsel kan cruciale aanwijzingen opleveren voor een beter inzicht in deze ziekte en hoe we die het best kunnen behandelen.De meesten van ons accepteren de gangbare medische opvatting dat ongeveer een op de drie mensen op zeker moment in hun leven kanker krijgt. Ook wordt de ziekte algemeen gezien als een progressieve en agressieve aandoening, die gewoonlijk vier stadia doorloopt en uiteindelijk fataal zal zijn wanneer ze niet met succes wordt behandeld.Niettemin komt er steeds meer bewijsmateriaal dat kanker ook gewoon vanzelf kan verdwijnen of, zoals oncologen het noemen, spontane regressie kan vertonen. Sinds 1918 zijn er systematisch casestudies vastgelegd naar dit raadselachtige fenomeen, dat in elk stadium van kanker kan optreden, zelfs in de allerlaatste fase wanneer de patiënt volgens de arts nog maar een paar weken heeft te leven. Om echter van een echt geval van spontane regressie te kunnen spreken moet de patiënt weinig of geen medische behandeling hebben gehad. Gezien deze definitie is het nauwelijks een verrassing dat oncologen een geval van spontane regressie als een zeldzame gebeurtenis zien, aangezien er maar weinig gevallen van kanker onbehandeld blijven als de diagnose eenmaal gesteld is.
"
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
Als ik de link goed bekijk, valt mij op dat het behoorlijk positief is over homeopathie. De website www.medischdossier.org lijkt op homeopathiepromotie.
Ik citeer een zin uit de pagina Homeopathie bij kanker: "Tijdens de drie weken dat de patiënten homeopathische middelen kregen, was hun algehele gezondheid tien keer zo goed als die van de controlegroep."
Medisch Dossier is de Nederlandse uitgave van het Britse blad What Doctors Don't Tell You,
LeonardN
3 jaar geleden
De tekst in de link bevat zover ik het kan lezen als non-abonnee niks over homeopathie.
Dat de website in een geheel ander artikel (of wellicht in zijn geheel) positief is over homeopathie daar heb ik weinig boodschap aan. Voor zover ik weet kan er spontane regressie optreden bij kanker.
Dat is in mijn ogen wat er beantwoord dient te worden.
Als dat niet het geval is (en het antwoord dus is: NEE er is geen enkele kanker die spontaan kan genezen), zie ik graag de artikelen die dat beweren tegemoet.
SentWierda
3 jaar geleden
Spontane regressie bij kanker zonder aanwijsbare reden komt waarschijnlijk niet voor.
Wel zijn er verschillende gevallen bekend van spontane regressie bij kanker maar die bleken bij nader inzien veroorzaakt door een ingrijpende psychische gebeurtenis, een "bevrijding" van het levensharnas of door het drastisch omgooien van het dagelijks leven.
En ook dan is het voorgekomen dat na verloop van tijd de "verdwenen" kanker terugkwam.
Bron: Woede-aanval schrikt tumoren af; de Volkskrant, auteur Suzanne Baart, 16-11-1996. Promotie-onderzoek J. Schilder.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/woede-aanval-schrikt-tumoren-af~be9cc779/
Voorzichtigheid is geboden met gebruik van de term "genezen". Het is nogal eens voorgekomen dat iemand die (na behandeling) genezen was verklaard, naderhand toch werd geconfronteerd met terugkeer van de ziekte. En dat kan na langer dan vijf jaar zijn.
Medisch wordt altijd uitgegaan van een overlevingskans na een bepaalde periode. Bijvoorbeeld maagkanker bestaat uit vier stadia.
Het ernstigste stadium, IV, heeft een overlevingskans na een jaar van 17% en na vijf jaar van een procent.
Stadium III na een jaar 60% en na vijf jaar 15%,
Stadium II na een jaar 77% en na vijf jaar 50%.
Stadium I na een jaar 80% en na vijf jaar 69%.
In al deze gevallen gaat het om behandelde gevallen. Dat wil zeggen: operatief verwijderen van de tumor en/of bestraling. Chemotherapie kan nodig zijn. De behandelend artsen kunnen dan op een bepaald moment de term "genezen" gebruiken - vaak met voorbehoud.
Maagkanker niet behandelen kan een wens van de patïënt zijn maar dat een niet-behandelend medicus na verloop van tijd de definitieve term 'genezen' gebruikt, is niet erg waarschijnlijk.
Bronnen: o.a. https://www.kanker.nl/kankersoorten/maagkanker/wat-is/overlevingscijfers-maagkanker