Leukocyten verhoogd normaalwaarde 4-10. Mijn waarde 24. Is dit extreem hoog?

Hallo,

Ik heb alvast de uitslagen van mijn bloed gekeken via het online portaal van het ziekenhuis. Alles waa goed behalve de leukocyten, deze zijn verhoogd tot 24. Afgelopen 4x bloedprikken was deze verhoogd maar toen zat die tussen de 10-13. Ook de lymfocyten 6.7 en neutrofielen 15.2 zijn verhoogd.

Is dit een sterke verhoging of niet? Ik kan er niks over vinden op internet. Verder zijn alle waardes perfect. Wat kan het zijn. Pas over 3 weken weer wen afspraak.

Alvast bedankt☺️

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Ziekten
104.2K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Elisaaa, Alles over hoge waarden leukocyten. De uitleg is van de huisarts @Flipjeboot die een paar jaar een account had op GoeieVraag.
https://www.startpagina.nl/v/gezondheid/ziekten/vraag/547025/hoge-waarde-leukocyten-bloed-normaal/

Antwoorden (3)

Als ik de vraag goed lees, moet je geregeld bloedprikken in het ziekenhuis.
Dit gebeurt niet zonder reden.
Je wordt voor iets gecontroleerd.
Misschien past deze uitslag dan in het plaatje.

Leukocyten zijn per mens een paar keer per jaar verhoogd.
Een virusje, kleine ontsteking kan al een verhoging geven.

Naar jouw uitslag:
Jouw leukocyten zijn inderdaad te hoog.
Jouw lymfocyten en neutrofielen zijn inderdaad ook te hoog.
Leukocyten zijn witte bloedcellen. Omdat je meerdere soorten witte bloedcellen hebt, wordt vaak naar deze soorten apart gekeken. Lymfocyten en neutrofielen zijn dus beide een soort witte bloedcellen.
Kortom, jouw witte bloedcellen zijn te hoog, waaronder de lymfocyten en neutrofielen sowieso verhoogd zijn.

Jouw vraag is of 24 een sterke verhoging is.
Aangezien je de vorige keren een veel lagere waarde had, is deze keer 24 best hoog. Maar het is een momentopname. Stel dat je over twee weken weer lagere waardes hebt, valt 24 mee.
Tussen 25 en 30 noemen ze een leukomoid. Daar zit je dicht bij.
Normaal hoort dit bij een goedaardige aandoening, denk aan een bacteriële of virale infectie, stress, medicatie...
Ga je naar de twee uitslagen kijken van de groepen witte bloedcellen:
Een bacteriële infectie (veel neutrofielen)
Kinkhoest of klierkoorts (veel lymfocyten)

Heel veel mensen denken bij een teveel witte bloedcellen meteen aan leukemie. Ik weet niet of jij je hier ook druk om maakt. Maar bij leukemie zie je vaak veel blasten (zijn ook witte bloedcellen (misschien ook geprikt?) en weinig neutrofielen. Trouwens, leukocyten kunnen dan wel 100 of 200 zijn.

Verder, als iemand geprikt wordt en ze vertrouwen de waardes niet, word je meteen gebeld om te komen. Dan wachten ze niet nog een paar weken.
En de artsen zullen de waardes interpreteren in combinatie met jouw klachten, kwaal.

Dus, heb je niks gehoord. Laat het los en wacht jouw consult af.
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik heb net eens even verder gekeken naar de uitslagen. Vanaf 2013 zijn de leukocyten en lymfocyten verhoogd. In 2015 ben ik ernstig ziek geweest met een Crp van 370. Lange ziekenhuis opname maar geen idee waar de ontsteking zich bevond. Ongeveer in de zelfde peridode waren er atypische leukocyten gevonden. Dit heb ik net terug gelezen. Eerder nooit iets over gehoord. Ik moet gewoon weg vaak bloedprikken omdat ik vaak ziek ben, niet lekker en veel ontstekingen heb. Mijn weerstand is erg laag dus ik word erg snel ziek. Deze bloedtest is afgenomen door een internist. Ook in het verslag kon ik lezen dat ze wel een nieuwe afspraak gaan inplannen met mij. Toch vreemd dat je echt alles mee kan lezen met de artsen. Ik maak me niet meteen zorgen om leukemie, al voel ik mezelf wel al jaren niet echt lekker en de laatste maanden nog minder. Maar ik vraag me vooral af wat en kan zijn als het al zo lang verhoord is. De blasten zijn niet getest. Bedankt voor de reactie
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het bloedbeeld van nu past dan in jouw hele beeld.
Lijkt weer op ontstekingsverschijnselen. Maar hoe, wat en waar is vaak niet te achterhalen.
Een crp van 370 is echt hoog. Toen kwamen ze ook niet achter de haard.
Meis, ik vind het heel vervelend voor je, ook omdat je na al die jaren nog steeds niet de veroorzaker weet. Laat dat leukemie verhaal idd maar helemaal los. Past ook niet in jouw (geschiedenis) beeld. Eigenlijk bestrijden ze continu het verschijnsel, zonder de oorzaak te weten. Ik geef je wel gelijk dat het vreemd is dat je alle uitslagen kunt zien.
Maar, indien ze het niet hadden vertrouwd, hadden ze aan de telefoon gehangen, voordat jij had gekeken. Nogmaals sterkte en ik hoop oprecht dat de oorzaak gevonden wordt, zodat de cirkel (ontstekingswaarde bloed/slecht voelen) doorbroken wordt.
Lieve groet.
Een eerste reactie op een hoge leucocyten-waarde is te denken aan een ontsteking of infectie. Toch kan je op grond van één bepaling geen conclusies trekken. Er zijn veel factoren die invloed hebben op de leucocytenwaarde zoals overmatig eten, fysieke inspanning, stress, zwangerschap e.d. Hiernaast kunnen er ook verschillende ziekten aan ten grondslag liggen. De achterliggende oorzaak moet je dus echt door de artsen laten beoordelen omdat het niet zo maar een of enkele getallen zijn. De medische wetenschap gaat een stuk verder dan alleen maar bloedonderzoek. Je moet er dus ook niet van opkijken als je nog andere onderzoeken krijgt of wordt doorgestuurd naar een specialist.
Even afwachten en succes.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Je bent mogelijk voldoende geïnfecteerd met corona om een immuun respons te zien.
Gefeliciteerd. Je bent met succes het virus aan het bestrijden.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Waar komt deze conclusie vandaan? Ik vind dit nl heel interessant... mijn waarde leucocyten is vandaag 37
Ik vermoed dat ik in december 2019 corona hebbgehad, ben zo raar en lang ziek geweest, maar huisarts heeft mn bloed eindvjuni op covid laten testen, uitslag was 5 wat tusse 1 en 19 ligt dus volgens hem had ik het niet
Ik blijf overtuigd van wel vandaar mijn interesse :D
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Hallo Anja,
Even een reactie van mij (Simonsdochter), dus niet Reddie, die dit antwoord gaf.
Mensen die Corona gehad hebben, kunnen idd te hoge leukocyten (maar ook te lage) hebben. Is raar, maar weinig over bekend.
Heb je al een antistoffentest gehad? Dus geen coronatest.
Dan krijg je in ieder geval antwoord op de vraag of je het wel of niet hebt gehad. Mijn schoonzus is ook heel ziek geweest (toentertijd werd je niet getest, maar de arts wist het zeker door de symptomen). Laatst heeft ze meegedaan in Limburg met het onderzoek naar antistoffen. Nou die had ze. Het geeft haar nu wel rust.....
Reddie
3 jaar geleden
Leukocyten worden vooral bepaald als iemand met hevige buikpijn bij de arts komt.
Is de BSE beneden de 20, dan is het géén blindedarmontsteking.
Dat is waar de bezinking bijna alleen belangrijk is
Mijn normale leukocyten waarde is 6. Eenmaal verhoogd naar 27. Midden in de zomer en midden in de corona tijd, terwijl ik met blote handen zwerfvuil raap en mijn handen niet was..
Gok, gok, corona infectie ligt wel erg voor de hand. Maar zonder enige klacht.
Jij bent kennelijk raar ziek geweest. Gefeliciteerd, je hebt een aanval overleefd.
Die test van de huisarts, en ook andere covid tests zeggen helemaal niets.
Nogmaals gefeliciteerd.