Zouden pandemiën minder voorkomen indien alle mensen vegan waren?

Als niemand dieren zou eten en liefst ook geen dieren aan zich zouden onderwerpen of er geen contact zouden mee maken, zou het dan minder, veel minder of bijna geheel niet waarschijnlijk worden dat virussen een bedreiging voor mensen zouden zijn?
Of zou er geen verschil zijn?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Ziekten
1.9K
tinus1969
4 jaar geleden
De middeleeuwse pest epidemie werd veroorzaakt/verspreid door ratten. Veganisme had dat niet veranderd.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Misschien aten sommige mensen toen ook ratten? En is het zo overgedragen op de mensen...
crispy
4 jaar geleden
Pandemieën, of simpelweg virus en bacteriële infecties, ontstaan doordat we in aanraking komen met virussen en bacteriën. Wat je voedingspatroon is heeft hooguit invloed op je weerstand, je immuun stelsel.
De kans dat we met bepaalde organismen in aanraking komen is wel afhankelijk van hoe we ons gedragen, maar we kunnen net zo goed aids krijgen als we veganist zijn als wanneer we vleeseter zijn. De kans dat er virussen van dier op mens overspringen is wellicht kleiner als we de dieren niet fokken, slachten en opeten, maar de kans is er nog steeds. En als eenmaal een dergelijk virus bij de mens is binnengedrongen, is de kans op een brede besmetting groot.
We hebben meer kans op het voorkomen van een pandemie als we stoppen met reizen.
HeerVoldemort
4 jaar geleden
@Toverbol Als ik het mij goed herinner waren het niet de ratten zelf die de pest overbrachten, maar de parasieten van de ratten, zoals vlooien.
Rieneke1
4 jaar geleden
Je hebt deze vraag al eerder gesteld, en ik heb je toen enkele lezenswaardige links gegeven. Heb je daar nog iets aan gehad? Deze vraag zal vermoedelijk ook weer verwijderd worden.
Thecis
4 jaar geleden
@Toverbol
De pest werd niet veroorzaakt door het eten van ratten. 1 minuut op google, nog niet eens, en je weet dat ook...
The plague disease, caused by the bacterium Yersinia pestis, is enzootic (commonly present) in populations of fleas carried by ground rodents, including marmots
De pest werd veroorzaakt door een bacterie, die (@heervoldemort) inderdaad door de vlooien verspreid werd die op ratten zaten. Een relatief simpel middel (een antibioticum) helpt hier tegen. Zoals @tinus1969 al zei, veganisme had hier helemaal niets, maar dan ook niets te maken! Ook het eten van ratten had hier totaal niets mee te maken! Hygiene, ja, daar kan je een goede discussie over opzetten. Gezonder leven ook (niet noodzakelijkerwijs veganist zijn), maar het eten van ratten, nee, die discussie is zéér kort.
tinus1969
4 jaar geleden
Genuanceerde discussie hier https://www.foodlog.nl/artikel/veganisme-geen-oplossing-voor-zooenose-uitbraken/

Antwoorden (2)

Deze veronderstelling is niet erg realistisch.
Culturen waarin veganisme het meest voorkomt zijn het hindoeïsme, het boeddhisme en het jaïnisme . Het zijn juist de Oost-Aziatische landen en India waar deze culturen het meest voorkomen en zoals je weet is het in China begonnen en is er in India grote paniek.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Nou ja, het is door de vleesetende chinezen overgekomen van dier op mens toch?
Dat de vegan volkeren daaromheen er ook de dupe van geworden zijn is op zich niet hun schuld maar die van de vleesetende chinezen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Toverbol
Geven we in Nederland dan de schuld aan de veganisten die op een mooie dag het strand overbevolken?
Thecis
4 jaar geleden
@toverbol
Ja, deze pandemie was waarschijnlijk gekomen doordat iemand vlees gegeten heeft. Maar het had ook kunnen komen doordat iemand gebeten was. Er zijn zoveel oorzaken waardoor een pandemie kan starten. Deze was er wellicht niet geweest, maar dat komt er wel een andere pandemie. Er zouden ook aanzienlijk minder pandemieen zijn als we niet zouden inenten. Dat levert namelijk een heleboel dode mensen op, waardoor de wereldbevolking af neemt. Dan is de kans op een pandemie ook kleiner omdat er al meer social distancing is. Aan de andere kant, de pest en spaanse griep waren ook van voor vaccinaties. Wellicht toch vegan? Malaria, dengue, zika, gele koorts, etc. Ziektes doorgegeven door muggen. Is inderdaad geen pandemie omdat het niet mens overdraagbaar is. De Spaanse griep daarentegen wel. We weten niet precies hoe het ontstaan is, maar het lijkt een gemuteerd griep virus. Veganisme had daar wrs weinig tegen gedaan.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Dit is een feitelijke weergave van de realiteit. Ik begrijp de (overigens niet onderbouwde) min niet.
Overigens zijn er meer pandemieën mogelijk dan allen die door een virus worden overgedragen. Als iedereen verplicht accuut veganistisch zou worden dan zou een groot deel van de wereldbevolking waarschijnlijk vitamine tekorten krijgen. Dat zou je ook als een pandemie kunnen beschouwen.
Veganisme had hier weinig tegen gedaan. Het niet eten van vlees of gebruik van dierlijke producten zou wellicht geholpen hebben tegen de huidige pandemie, maar gezond verstand en eerlijkheid (vanuit China, maar ook vanuit alle andere overheden) veel meer.

Daarbij wordt een virus erg snel verspreid tegenwoordig omdat het reizen zoveel gemakkelijker en sneller is dan vroeger. Dus de kans dat een pandemie niet zou voor komen, zou voor mij een betere kans hebben als we alle vliegtuigen en andere vervoersmiddelen zouden schrappen dan dat we iedereen veganist zouden maken. De opofferingen van een maatschappij als geheel zouden vergelijkbaar zijn (maar wel anders in te vullen).

Daarbij is het volstrekt onrealistisch om geen contact meer te hebben met dieren. We vormen op deze aarde met z'n allen een biosfeer. We leven ook in evenwicht met alle organismen om ons heen. We tornen weliswaar aan dat evenwicht, we zouden het evenwicht een douw kunnen geven, maar als we dat teveel doen, zorgen we (zeer snel) voor onze eigen ondergang. De aarde gaat hier van niet onder de indruk zijn. In het totale leven van de Aarde tot nu toe, zijn wij mensen nog niet eens een nies...

Dus als totaal antwoord op de vraag, nee, het gaat niet uitmaken als we allemaal veganist zouden zijn. Het is ook onrealistisch en tegennatuurlijk (de mens is een omnivoor).