Heb je nog steeds elke dag jodium nodig als je schildklierhormonen lichtverhoogd zijn?

Stel als je TSH normaal en T4 lichtverhoogd is, moet je dan alsnog elke dag jodium innemen om aan je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid jodium te komen? Of is dat dat niet nodig?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Ziekten
1.8K
tinus1969
4 jaar geleden
Slik je een jodoum supplement? Zoja, op advies van wie? Heb je een trage schildklier en wat zijn je waarden ?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hey Tinus, in mijn voedingsschema komt nauwelijks jodium voor, ik eet ook geen brood. Ik overweeg wel een jodium supplement.
Ritsuka
4 jaar geleden
Je kunt jodiumzout gebruiken om je eten te kruiden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Ritsuka, kan een supplement innemen kwaad als ik noch zout met jodium inneem noch jodium voorkomt in mijn voedingspatroon?
Ritsuka
4 jaar geleden
Daar doe ik geen uitspraken over. Dat is tussen jou en de arts die jou behandeld voor je schildklierproblemen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Ritsuka, maar je raad intussen wel aan om zout te gebruiken waar jodium in verwerkt is? Een beetje tegenstrijdige uitspraken wel :)
Ritsuka
4 jaar geleden
Jodiumzout of bakkerszout gebruiken als je geen of weinig brood eet, is advies van het Voedingscentrum: https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/jodium.aspx
Een supplement bevat vaak een veel hogere dosering dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid, en dient alleen gebruikt te worden bij een bewezen tekort, in overleg met een behandelend arts. Het is dus niet tegenstrijdig advies, jodiumzout gebruiken en een supplement slikken zijn 2 totaal verschillende dingen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Ritsuka, ter vergelijking: JoZo keukenzout met jodium bevat 2000 microgram jodium per 100g zout. Oftewel 20 microgram jodium per gram zout. LoSalt verrijkt met jodium bevat 5000 microgram jodium per 100g zout. Oftewel 50 microgram jodium per gram zout. Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid jodium voor volwassenen is 150 microgram. Dus enerzijds vind je het wel oké om bijvoorbeeld 3 gram LoSalt te gebruiken (bevat 150 mcg ADH jodium). Wat is er dan mis als er nauwelijks jodium aanwezig is in je voedingspatroon en dat je dit dan aanvult met een jodium supplement van 125mcg of 150 mcg? Ik snap het even niet.
tinus1969
4 jaar geleden
@memo951 wat denk je zelf? Een supplement kan, mits je niet over het maximum heen gaat, als ik jouw link naar het voedingscentrum lees.

Antwoorden (1)

Jodium is nodig voor de aanmaak van het hormoon T3 (triiodothyronine) en voor T4 (thyroxine). Je zou dus verwachten, dat als de waarden iets verhoogd zijn, dat het niet nodig is om extra jodium te nemen.
De hormoonstofwisseling is echter erg complex en wordt ook aangestuurd door de hypofyse en de hypothalamus.
Jodium is een sporen-element en normaal gesproken krijgen we met ons voedsel voldoende jodium binnen. Als je echter problemen zou hebben met de stofwisseling en de voorziening van je energie zal een arts eventueel medicijnen voorschrijven die de schildklier (en de andere belangrijke hormoonklieren) kunnen bijsturen Zelf dokteren in stofwisselingsproblemen is nooit verstandig.
Dus ook eventuele jodiumpreparaten of wat daarvoor wordt verkocht zou ik NOOIT op eigen initiatief innemen. Altijd overleggen met een arts.
Als er echte problemen zijn kom je bij de endocrinoloog.