Is donkerrood bloed slecht?

Heb bloed laten prikken en die was donkerrood

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Ziekten
31.5K

Antwoorden (1)

Nee, dit is niet slecht. Bloed dat donkerrood is, is zuurstofarm bloed (bloed weer onderweg naar de longen om weer nieuw zuurstof op te halen, gemakkelijk gezegd). Bloed dat helder rood is, is bloed dat zuurstofrijk is, van de longen op weg naar de andere delen van het lichaam.

Het is logisch dat bloed tijdens bloedprikken donkerrood is. Er wordt namelijk zo veel mogelijk geprikt in aders (aders lopen terug naar het hart toe (slagaders lopen van het hart af). Vanaf het hart gaat het dan als eerste naar de longen toe om weer zuurstof op te halen.