Kan een huisarts een diabetes patiënt meteen aan de insuline zetten?

Kan een huisarts dus de diabetes tabletten overslaan en een patiënt meteen insuline voorschrijven ?

Mijn moeder is laatst door haar huisarts geadviseerd om insuline te gebruiken na lange tijd gebruik van tabletten.
Maar bij een ander persoon zijn er geen tabletten voorschreven om mee te beginnen maar meteen aan de insuline gezet, kan dat ?

Ik zie graag een reactie tegemoet,

Bedankt

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Ziekten
3.1K
tinus1969
4 jaar geleden
Had die andere persoon toevallig diabetes type 1 (en je moeder diabetes type2)? Overigens is insuline spuiten het teken dat de laatste fase van diabetes type 2 is aangebroken.

Antwoorden (2)

Ja dat kan ligt aan hoe het met de patiënt ervoor staat
Als je behandelaar over insuline begint, kun je daarvan schrikken. Weet dat het niet altijd nodig is om meteen over te stappen. Het kan zinvol zijn om je tabletgebruik, leefgewoonten en eetpatroon nog eens met je behandelaar te bespreken. Daarnaast kan het zinvol zijn om thuis dagelijks je bloedglucosewaarden te meten. Zelfcontrole en kennis over diabetes zorgen er vaak voor dat je bloedglucosewaarden verbeteren. Waardoor je een behandeling met insuline misschien kunt uitstellen.
De drempel naar insuline

Het kan voelen als een grote stap om insuline te gaan gebruiken. Misschien zie je er tegenop omdat je dan meer aan zelfcontrole moet doen. Of je hebt prikangst of bent bang om hypo’s te krijgen. Toch kan de overstap naar insuline juist een opluchting zijn. Want de ervaring leert dat de meeste mensen zich na een paar maanden beter en energieker voelen, omdat hun bloedglucosewaarden dalen.
4 jaar geleden
tinus1969
4 jaar geleden
Nuttige info over insuline spuiten, mara geen antwoord op de vraag: "Maar bij een ander persoon zijn er geen tabletten voorschreven om mee te beginnen maar meteen aan de insuline gezet, kan dat ?"
ronron1212
4 jaar geleden
@tinus1969 de mate waarin de patient en de bloedwaarde zijn daar ligt het aan lees het antwoord en de link
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ja dat kan. Ligt inderdaad aan de diagnose.
tinus1969
4 jaar geleden
@ronron1212, de laatste statement 'mate waarin de patient en de bloedwaarde zijn daar ligt het aan' haal ik niet uit je lange quote. Ik vind het antwoord ook niet heel nauwkeuritg, maar dit terzijde. Ik vermoed zelf, dat het antwoord heel anders kan zijn. De moeder van vraagsteller heeft duidelijk diabetes type 2; maar de andere persoon, die meteen op insuline is gezet, zou best wel eens diabetes type 1 kunnen hebben.
ronron1212
4 jaar geleden
@tinus1969 ligt ds aan de status van de patient. Niets anders dan dat
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Tinus, indien idd type 1 wordt geconcludeerd, krijg een patiënt meteen insuline. Dit is normaal al op jonge leeftijd.
Maar ook bij type 2 kan een patiënt meteen moeten spuiten. Mijn schoonmoeder (gestorven) begon op oudere leeftijd uit het niks te drinken en te drinken, niet normaal meer. Ze bleef extreem dorst houden. Natuurlijk dachten we aan suiker en is ze naar de huisarts gegaan. Bij de eerste meting zat ze al op 17! Dan wordt er niet gestart met een tabletje. Het heeft dus idd te maken met de hoogte van de bloedsuikerwaarde. En nee, ze had geen type 1 (logisch want ze was al op leeftijd), maar ze had gewoon type 2, meteen zeer extreem. Natuurlijk heeft ze daar toen al langer mee rond gelopen (zonder klachten).
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
O ja, gewoon +
tinus1969
4 jaar geleden
Een glucosespiegel van 17 klinkt heel dramatisch, maar heeft er iemand een link waaruit blijkt dat het dan noodzakelijk is om met insuline te beginnen?
De hoogte van de glucosespiegel zegt maar weinig of een tabletje zinloos is. Het is goed om te bedenken dat het verschil tussen een glucosespiegel van 8 en 17 overeenkomt met 2-3 suikerklontjes (reken maar na!); er is dus nog steeds glucoseregulatie -alleen niet genoeg.
Omgekeerd; insuline is het laatste redmiddel en bij diabetes type 2 eigenlijk olie op het vuur. Je doet namelijk niets aan het onderliggende probleem van insulineresistentie.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik heb geen link wanneer je moet overstappen op insuline ipv een tablet of veranderen levensstijl. Indien ik er eentje vind, zal ik deze plaatsen.
Het enige wat ik weet, is dus de ervaring.
Omdat het 17 was en na meerdere metingen dik in de 20, moest ze gewoon aan de insuline
van de huisarts (mevrouw.......u bloedsuiker is te hoog om met tabletten te behandelen). Natuurlijk is ze toen ook nog doorverwezen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
https://www.diabetesfonds.nl/over-diabetes/diabetes-in-het-algemeen/wat-is-hba1c
Meer kan ik ook niet vinden. Deze term staat ook al in de link van Ronron, maar wordt hier nog meer uitgelegd. Het hba1c-gehalte is dus met name bepalend. In deze link staat ook hoe je dat kunt vertalen.
ronron1212
4 jaar geleden
@tins1969 veel succes ik blijf niet aan de gang
ronron1212
4 jaar geleden
Bij diabetes type 2 heeft het lichaam te weinig insuline. Bovendien reageert het niet meer goed op insuline: dat heet ongevoeligheid voor insuline. Mensen met diabetes type 2 krijgen meestal voedings- en bewegingsadviezen, aangevuld met medicijnen. Soms moet iemand ook insuline spuiten.
https://www.diabetesfonds.nl/over-diabetes/soorten-diabetes/verschil-tussen-diabetes-type-1-en-2
het is niet altijd zo als jij denkt.
LeonardN
4 jaar geleden
@ronron1212 Geldt je antwoord ook voor mensen met diabetes type 1?
Is er een kans dat de andere persoon in de vraag type 1 heeft?
Wat nu als de andere persoon type 1 heeft, moet de vrager dan nog de andere persoon aansporen om nog eens met zijn behandelaar te gaan kijken, of insuline spuiten door een ander leefpatroon/medicijngebruik uitgesteld kan worden?
ronron1212
4 jaar geleden
@LeonardN daar is niets van te zeggen ik ken veel mensen met diabetes type en twee en het is soms heel wisseld hoe de oplossing is.
LeonardN
4 jaar geleden
Vraag eens aan al mensen met type 1, of zij insuline toedienen en of zij dat direct na diagnose al moesten doen. https://www.diabetesfonds.nl/over-diabetes/soorten-diabetes/diabetes-type-1
"Behandeling van diabetes type 1
Wie diabetes type 1 heeft, moet elke dag bloedsuiker meten, insuline spuiten of een pompje dragen. Je kunt geen hap eten zonder te berekenen hoeveel insuline ervoor nodig is. Deze ingrijpende behandeling herhaalt zich elke dag, alle 365 dagen van het jaar. Daarom zet het Diabetes Fonds zich in voor onderzoek." Lees je eigen bron nogmaals door en je zal zien dat de bron enkel spreekt over type 2. (eerste zin nota bene)
"Heb je diabetes type 2 en blijven je bloedglucosewaarden te hoog, ondanks het gebruik van tabletten? Dan kan je het advies krijgen om insuline te gaan gebruiken." Of zie onderaan je eigen link:
Insuline spuiten
Als je diabetes type 1 hebt, moet je insuline toedienen. Soms ook als je type 2 hebt.
https://www.dvn.nl/behandelingen/insuline-spuiten
ronron1212
4 jaar geleden
Juist LeonardN het ligt er dus aan hoe de patient reageert. Net wat ik al zei ik ken vele mensen die het hebben en het is nooit een vastgegeven. Ligt aan de reactie en hoe de mate is waar in
Ik laat het hierbij wat we blijven aan de gang bedankt voor de min net als tinus1969
tinus1969
4 jaar geleden
@ronronr1212:"Bij diabetes type 2 heeft het lichaam te weinig insuline."
Dat klopt maar half. Bij diabetes type 2 zijn de cellen insulineresistent; ze zijn als het ware 'insulinedoof'. Het bloed van een type 2 diabeet zit ondertussen werkelijk overvol met insuline. Zeggen dat er 'te weinig insuline' is, is net zoiets als zeggen dat je 'te zacht praat' terwijl je staat te schreeuwen tegen iemand die doof is.
Je kunt dat insuline gaan spuiten -als het ware nog harder schreeuwen tegen iemand die doof is, maar dat doet niets aan het onderliggende probleem van insulineresistentie.
tinus1969
4 jaar geleden
Bij diabetes type 1 zit er overigens weinig anders op dan insuline spuiten. Daar is het (simpele) probleem dat het lichaam nou eenmaal geen insuline meer maakt - de insulinefabriek is stuk.
Ja, als iemand diabetes type 1 heeft zal deze altijd gelijk moeten beginnen met spuiten, terwijl iemand met type 2 door een ander leefpatroon en medicijnen (tabletjes) eerst nog zonder insuline toediening kan.

(bron)

Diabetes type 1
Het lichaam van mensen met diabetes type 1 maakt zelf veel te weinig insuline aan. Dat komt doordat het afweersysteem de cellen die insuline aanmaken vernielt. Daarom moet je met diabetes type 1 insuline inspuiten, of een insulinepomp dragen.

Diabetes type 2
Mensen met diabetes type 2 krijgen meestal voedings- en bewegingsadviezen, aangevuld met medicijnen. Soms moet iemand ook insuline spuiten.

Je moeder zal dus type 2 hebben en als de ander* dan type 1 heeft is het niet zo vreemd dat deze dan direct moet beginnen met spuiten.
*Type 2 kan op zich ook, maar dan wordt inderdaad vaker eerst gekeken of het niet anders kan.
4 jaar geleden
tinus1969
4 jaar geleden
Ik snap de min niet. Duidelijk antwoord, en ik vermoedde ook al dat het verschil type 1/2 releavnt is.