Hoe herken je beginnende frontotemporale dementie?

De vader en alle ooms en tantes van mijn echtgenoot zijn overleden aan ALS en frontotemportale dementie. Ik maak mij zorgen over mijn 46-jarige echtgenoot.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou hij dan niet preventief neurologisch gecontroleerd moeten worden... ?
Als je weet dat het in de familie zit... Is het makkelijker om over het onderwerp te beginnen

Het beste antwoord

Frontotemporale dementie is een aandoening van met name het voorste deel van de hersenen, de frontaalkwab. Frontotemporale dementie werd vroeger ook wel frontalekwabdementie, of de ziekte van Pick genoemd. Kenmerkend zijn de opgezwollen, ballonvormige zenuwcellen in het voorste deel van de hersenen. De oorzaak van frontotemporale dementie is nog niet bekend. Het ziektebeeld onderscheidt zich in een aantal opzichten duidelijk van andere vormen van dementie zoals de ziekte van Alzheimer. In een beperkt aantal gevallen wordt de ziekte veroorzaakt door een afwijking in het erfelijk materiaal.

Frontotemporale dementie begint in tegenstelling tot de ziekte van Alzheimer op vrij jonge leeftijd, meestal bij mensen tussen de 40 en 50 jaar oud. De stoornis begint meestel sluipend en ontwikkelt zich langzaam. De aandoening duurt 5 tot 15 jaar en de verschijnselen nemen in ernst toe. De eerste verschijnselen uiten zich met name in veranderingen in gedrag en persoonlijkheid. Ook kunnen lichamelijke stoornissen zoals stereotiepe gelaatstrekkingen ontstaan. Het geheugen en oriëntatie blijven in eerste instantie relatief goed functioneren. Vaak wordt frontotemporale dementie hierdoor in het begin niet herkend als dementie. Het is belangrijk dat de ziekte op tijd herkend wordt als dementie omdat mensen anders het risico lopen dat zij in een psychiatrisch ziekenhuis terechtkomen.
fremar
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De meest voorkomende symptomen:
Persoonlijkheids veranderingen: De patiënt kan zijn remmingen verliezen en extrovert of teruggetrokken worden. De patiënt kan tegen vreemde mensen praten en nergens op slaande opmerkingen maken. Ook kan hij onbeleefd of ongeduldig zijn. Hij lijkt soms egoïstisch wat dan veroorzaakt wordt door het verlies van geestelijke flexibiliteit en hierdoor is hij niet meer in staat om de andere kant van het verhaal te zien. Hij kan soms agressief reageren terwijl hij anders nooit agressief is. Het verkeerd gebruiken van voorwerpen is iets wat soms voorkomt. Tevens kan hij routines en bepaald gedrag gaan ontwikkelen; voorbeeld: overmatige wandel routines of bepaald gedrag herhalen als zijnde een obsessie. Vaak wordt het gedrag als kinderachtig beschreven. Spraak problemen zijn vaak aanwezig en kenmerken zich door een terugloop in hoeveelheid van spraak of een terugloop in de kwaliteit hiervan. Sommige patiënten verliezen de spraak in het geheel. Tevens is het herhalen van hetgeen anderen net hebben gezegd een bekend verschijnsel. Veranderingen in het eetpatroon, overeten, obsessie voor bepaald voedsel (meestal zoetigheid). Deze symptomen gaan meestal gepaard met het aankomen (in gewicht). Overmatig alcoholgebruik kan ook voorkomen. In een later stadium kan de patiënt zelf alles binnen handbereik in zijn mond willen stoppen. Concentratie problemen leiden tot het vasthouden aan een denkwijze of het blijven praten over een ding voor een onbepaalde tijd. Veranderingen in seksueel gedrag kan worden verklaard door het verlies van de remmingen of door apathie. Het 'vergeten' van de behoeftes van de partner is niet egoïstisch maar wordt veroorzaakt door de veranderingen in de frontaalkwab. Deze veranderingen kunnen enorm pijnlijk zijn voor de partner. In het begin van de ziekte blijft de patiënt normaal gesproken bewust van het besef van tijd en kan mensen en plaatsen nog goed herkennen. Dit in tegenstelling tot de ziekte van Alzheimer. Maar ook het niet meer herkennen van gezichten en het verkeerd gebruiken van voorwerpen kan voorkomen. Rekenkundige vaardigheden blijven vaak goed behouden.