Wat is "op tijd" bij de behandeling van een tekenbeet met antibiotica?

Op Wikipedia lees ik: "Infectie met Borrelia is in een vroeg stadium met de juiste antibiotica vaak goed te behandelen. Bij een te late diagnose kan de infectie in voor antibiotica moeilijk bereikbare lichaamsdelen gaan zitten; de infectie wordt dan chronisch of kan voor jaren in rust blijven liggen." Mijn vraag is: wat is "in een vroeg stadium"? En wanneer spreek je van "later dan gewenst"? (Ik weet dat "zo vroeg mogelijk" het beste is, maar dat bedoel ik niet met deze vraag.)

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Ziekten
1.7K

Antwoorden (1)

Heeft u de teek direct verwijderd, en heeft de teek minder dan 24 uur op de huid gezeten? Dan is de kans op de ziekte van Lyme klein, kleiner dan 2-3%. Antibiotica zijn dan niet nodig. Gebruik van antibiotica heeft dan meer nadelen dan voordelen, omdat ze ook bijwerkingen hebben.
U kunt dan beter afwachten en gedurende 3 maanden goed opletten of u verschijnselen krijgt die kunnen passen bij de ziekte van Lyme. Bijvoorbeeld een rode of roodblauwe vlek rond de tekenbeet of op een andere plek van uw lichaam. Bij een donkere huid kan de vlek er ook gelig of blauwig uitzien. Zie ook Wanneer contact opnemen.
Ontdekt u tekenen van Lyme? Dan is de ziekte nog goed te behandelen met antibiotica.

Teek langer dan 24 uur op de huid

Heeft de teek vermoedelijk al langer dan 24 uur in uw huid gezeten?
Overleg dan met uw huisarts. U kunt dan kiezen tussen 2 mogelijkheden:

U kunt afwachten en gedurende 3 maanden goed opletten of u verschijnselen krijgt van de ziekte van Lyme (zie ook Wanneer contact opnemen). Die kans is klein: Van de 100 mensen die een tekenbeet hebben, krijgen 2 tot 3 de ziekte van Lyme (2-3 procent). Ontdekt u tekenen van Lyme? Dan kunt u alsnog antibiotica nemen om de infectie te behandelen.
Of u kunt binnen 72 uur na verwijderen van de teek een eenmalige dosis antibiotica innemen om een infectie te voorkómen.
De kans dat u dan nog de ziekte van Lyme krijgt is klein. (Later dan 72 uur na verwijderen van de teek helpt deze behandeling onvoldoende om een infectie te voorkómen).
Het voordeel van antibiotica is dat ze de ziekte van Lyme voorkómen.
Het nadeel is dat antibiotica bijwerkingen kunnen geven. Van de 100 mensen die antibiotica nemen, krijgen 30 last van bijwerkingen (30 procent). Mogelijke bijwerkingen van antibiotica zijn misselijkheid, overgeven en diarree of het ontstaan van een allergische reactie.