Heb je aids als je bent besmet met hiv?

In andere woorden is aids via het bloed overdraagbaar of is dat hiv? Of is het nou allebei? En is syfilis via het bloed overdraagbaar of niet?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Ziekten
1.9K

Antwoorden (2)

Dringt het hiv-virus je lichaam binnen, dan pakt het bepaalde cellen vast: de CD4-cellen. Het virus dringt die CD4-cellen binnen en maakt ze kapot. En dat heeft grote gevolgen. De CD4-cellen zorgen er namelijk voor dat een bepaald soort witte bloedlichaampjes (lymfocyten) antistoffen maakt tegen indringers, zoals virussen, bacteriën of schimmels.

Het hiv-virus schakelt de CD4-cellen uit. De lymfocyten doen het niet meer en de aanmaak van antistoffen neemt af. Anders gezegd: de verdedigingslinie die indringers moet tegenhouden, begint gaten te vertonen. De indringers kunnen zich zo in het lichaam vermenigvuldigen en het lichaam ziek maken.

Je krijgt de diagnose aids als het hiv-virus je afweer zo ernstig heeft aangetast, dat je ziek wordt door een infectie die een gezonde afweer normaal bestrijdt. Gelukkig komt aids dankzij goede behandelingsmogelijkheden met hiv-remmers in Nederland niet veel meer voor.
Hoe wordt syfilis overgedragen?

Er is het meest kans op besmetting bij rechtstreeks contact tussen de geslachtsorganen en wanneer er symptomen zijn, vooral in de beginstadia. Zweertjes worden niet altijd door een condoom afgedekt.

Maar anderzijds is er ook een (kleinere) kans op besmetting wanneer er geen symptomen zijn. Er is overdracht mogelijk in alle stadia, maar vooral in de beginstadia.
Buiten de seksuele route

Syfilis kan in zeer uitzonderlijke gevallen overgedragen worden via sociaal contact. Bijvoorbeeld wanneer iemand met een syfiliszweer op de lippen een glas doorgeeft aan iemand anders die er dan onmiddellijk van zou drinken. Besmetting kan ook doorgegeven worden via de handen. Contacten tussen de geslachtsorganen via de handen geeft een kans op besmetting.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ plus , als aanvullend aanschouwelijk onderwijs,filmpje van Lange Frans.
https://www.jouwggd.nl/seks/hiv-en-aids/
Hiv is overdraagbaar via het bloed.
Hiv is namelijk het virus dat je kunt overdragen. Als je hiv hebt, kun je uiteindelijk aids krijgen.
In Nederland hoef je geen aids te krijgen, omdat een cocktail van medicatie hiv in bedwang kan houden.
Kortom, als je hiv hebt, hoef je geen aids te ontwikkelen. Als je aids hebt, heb je ook hiv.

Verder vraag je of syfilis overdraagbaar is door bloed.
Syfilis is een bacterie. Indien je een bloedtransfusie krijgt met syfilis kun je het krijgen.
Alleen wordt het bloed heel goed getest.
Syfilis is seksueel veel makkelijker overdraagbaar. Vooral anaal.
Syfilis wordt echter weinig gezien in Nederland.

Indien de artsen denken dat iemand syfilis heeft, wordt ook altijd gekeken of het toch geen aids is. Dit zeg ik, omdat het klopt en omdat je naar beide vraagt.

https://aidsfonds.nl/over-hiv-aids/wat-zijn-hiv-en-aids/
https://www.umcutrecht.nl/nl/Ziekenhuis/Ziekte/Syfilis
Toegevoegd op 10 april 2019 15:25: tekst