Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan een koortslip op objecten overleven?

Hallo,
Ik vroeg me af of het virus van de koortslip op bijvoorbeeld een telefoon of jas kan overleven. Ik ben hier benieuwd naar omdat je het virus door kan geven door bijvoorbeeld bestek of een handdoek. Daarom dacht ik, is het dus mogelijk dat het virus ook op een object overleefd?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Ziekten
5.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Besmetting kan optreden door direct contact met het vocht uit de blaasjes, bijvoorbeeld door zoenen en door het gebruik van bestek, kopjes en lippenbalsem van iemand die besmet is.
(Lees meer...)
fremar
5 jaar geleden
Alhoewel in theorie het mogelijk is om b.v. besmet te worden door stevig kussen van een metalen voorwerp net nadat een besmette persoon dit deed, zijn dergelijke overdrachten onwaarschijnlijk. Afwassen brengt geen risico op herpes infectie met zich mee.

https://www.ikhebeenvraag.be/vraag/18412/Hoe-lang-overleeft-het-herpes-labialis-virus-na-uitbraak-via-de-lippen-buiten-het-lichaam



N.B. Ondanks mijn bron:

Wanneer je uit bent en regelmatig een ander glas krijgt, kan je daardoor wel besmet raken. Ervaring leert dat dit niet onmogelijk is. Voortaan slechts een glas gebruiken is de oplossing hiervoor gebleken.
Of de oorzaak gezocht/gevonden moet worden in alleen slecht afwassen niet te achterhalen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ Daarom zijn er mensen die altijd zelf rietjes meenemen in de horeca. Ik heb dat eens gevraagd aan iemand en kreeg dit als antwoord. Ik weet niet of deze persoon zelf een actieve koortslip had of besmetting wilde voorkomen.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding