Waarom is iemand heel moe bij buikgriep?

Ik heb buikgriep en ik ben echt enorm moe en ik kan niet uit me bed, ik ben zo moe dat als ik praat dat ik dan nog moeier word. Waarom eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Ziekten
1.9K

Antwoorden (1)

Dat is nogal eenvoudig te verklaren.

Je lichaam wil zichzelf beter maken. Dat kost energie. Die energie kan je niet gebruiken voor andere dingen. Daardoor word je moe.

Daarnaast worden de voedingsstoffen uit alles wat je eet bij buikgriep niet of minder goed opgenomen door je lichaam. Daardoor voel je je ook vermoeider dan normaal. Door te eten krijg je gewoonlijk namelijk nieuwe energie. Als dat proces niet goed functioneert, word je moe.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Slim antwoord, dankjewel! :)
Antoni
5 jaar geleden
Dank je. Graag gedaan.
Ritsuka
5 jaar geleden
Toen ik buikgriep had kwam bijna alles er weer uit. Als er geen brandstof binnenkomt, kan de motor niet goed draaien.
tinus1969
5 jaar geleden
Er is nog een aanvullend punt: De moeheid lijkt ook deels hormonaal/neuronaal en zorgt ervoor dat je je terugtrekt op een rustige plek. Moeheid zorgt er voor dat je geen risicovolle zaken onderneemt.
tinus1969
5 jaar geleden
@Ritsuka, jes chrijft: 'Als er geen brandstof binnenkomt, kan de motor niet goed draaien."
Dit is eigenlijk geen goede vergelijking. Je lichaam zeult voor enkele weken brandstof mee.
Ritsuka
5 jaar geleden
Klopt, je hebt inderdaad wel brandstof op reserve in je lijf, maar je merkt het wel als er geen directe energie binnenkomt.