is kou slecht voor je? of zijn het andere weersomstandigheden die het em doen

dat heb je vast weleens gehad, je moeder of misschien zelfs je vader die roept van doe een extra jas aan straks word je nog ziek met die kou.
ik ben zelf van mening dat kou zelf niet ziek maakt omdat ik genoeg bloot sta voor kou waar ik me totaal niet aan stoor.
ik ben dus benieuwd, is het de kou dat je wel ziek kan maken? of zijn het andere weersomstandigheden? of wellicht een combinatie ervan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
1.4K

Het beste antwoord

je wordt ziek van een virus of bacterie, niet van de kou zelf. je kunt ook met natte haren naar buiten, daar wordt je ook niet ziek van. als je al een verminderde weerstand hebt, zal het niet echt helpen om niet ziek te worden, maar de griep krijg je middels een virus, er zijn een heleboel verschillende virussen waar je de griep van kunt krijgen, heb je eenmaal de griep dan ben je de rest van je leven inmuun voor dat ene virus, krijg je vlak daarna weer de griep dan komt dat van een ander virus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een invloed van kou op gezondheid is dat mensen als het koud is meer binnen blijven, dus meer in elkaars gezelschap, dus meer kans op het overdragen van virussen. Door de kou zelf krijg je geen griep
13 jaar geleden
Nee, kou is niet slecht voor je.

Bovendien is het zo dat iedereen een andere ervaring met kou heeft.
Extreem geval is de "iceman" Wim Hof.

Maar ook mijn zonen hebben in hun opleiding extreme koude moeten doorstaan.
Zoals met volle bepakking in een ijswak skieen.
Of met vrieskou een paar nachten in een schuttersputje doorbrengen.

Je moet natuurlijk wel zorgen dat je niet onderkoeld raakt.
Hierbij daalt de lichaamstemperatuur sterk onder het normale niveau, waardoor de stofwisseling in gevaar komt. Er is sprake van Onderkoeling als de lichaamstemperatuur zakt tot onder de 35 graden Celsius.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van kou moet je lichaam harder werken waardoor je weerstand naar beneden gaat en je ziek kan worden.
Als je weerstand al wat laag is kan kou de trigger zijn om je weerstand zo zwak te maken dat je zeer vatbaar bent voor ziektes.

Howel er eens een wetenschappelijk expiriment is gedaan met soldaten die ze een uur in de kou hebben gezet is daar niet uit gebleken dat ze sneller ziek werden dan een andere groep.
Maar dit wetenschappelijk expiriment is geen goed opgezet expiriment omdat dit een bevoordeelde groep was met uitmuntende weerstand die getraind zijn om onder veel verschillende omstandigheden goed te functioneren.

Kou verlaagt de weerstand en lage weerstand zorgt voor ziekte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er wordt op vandaag heel stellig beweerd dat kou er niets mee te maken heeft. Persoonlijk waag ik het, om dat te betwijfelen. Waarom kennen we anders de uitdrukking "kou vatten" of in het Engels "catch a cold"?
Waren mensen vroeger echt zoveel dommer? Ik denk het niet. Een paar jaar geleden heb ik eens gelezen, vraag met niet meer waar, dat vocht er waarschijnlijk ook veel mee te maken heeft. Op zich is dat ook logisch, omdat in een vochtige omgeving makkelijker schimmels en bacteriën zich vermeerderen.
En gegarandeerd, als je op een gure, natte dag met harde wind je niet goed kleedt, wordt je wel degelijk ziek!
De meesten in ieder geval wel.
Dus warme beschermende kleding is wel degelijk een bescherming. En voor al diegenen die denken dat het echt alleen kan komen door een bacterie of een virus, die ongetwijfeld mét het weer een rol spelen, ga eens lekker in je T-shirt aan zee wandelen in januari, als het vochtig weer is! Ben je dan echt (alleen) ziek geworden van de rond waaiende bacteriën???

Ter overdenking:
Waarom hoor ik altijd aan het hoesten van ons kind dat hij weer niet onder de dekens ligt?
Kun je echt gif op innemen!

Dus alle wetenschap en kennis ten spijt, gebieden de logica en ervaringen met te concluderen dat het niet alleen maar de bacteriën of virussen zijn.
Kou, tocht en vocht hebben daar wel degelijk een invloed op, hoewel ze het misschien niet direct veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Buiten word je niet ziek maar binnen juist wel. Want daar besmetten mensen elkaar met verkoudheids- en griepvirussen. Toch kan kou wel invloed hebben. Door kou kunnen de slijmvliezen van de neus-keelholte geïrriteerd raken waardoor ze vatbaarder worden voor virusinfecties. Anderzijds bouw je door blootstelling aan kou weerstand op, als je maar flink beweegt.

Hoofd koel en voeten warm houden is niet zo'n gek principe. Als ik echter veel Congolezen, Cambodjanen, Somaliërs, Birmezen, Colombianen en Nepalezen van mijn centrum met blote voeten op teenslippers (maar wel vaak met ijsmutsen!) in de winterkou buiten zie lopen denk ik dat die kou ook wel eens een beetje tussen de oren zou kunnen zitten. Het zijn namelijk degenen die het minst vaak met snotterigheidsklachten op mijn spreekuren verschijnen. Ik denk dus dat je weleens heel erg gelijk zou kunnen hebben door je niet aan de kou te storen.