Wat betekent het als je progesteron bloedwaarde verhoogt is?

Ik heb een hormoon bloedtest gedaan, hier kwam uit dat progesteron 4x hoger is als de hoogste normaal waarde. Ik ben trouwens een man. Ook cortisol was iets te hoog, nu ben ik benieuwd wat het zou kunnen betekenen? De huisarts zegt het niet te weten. Ik heb ook klachten als extreme moeheid en snel vermoeide spieren.

Toegevoegd na 51 seconden:
Ik ben tevens een man!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Ziekten
1.7K

Het beste antwoord

DE OORZAKEN VAN DE SCHENDING VAN DE INHOUD VAN PROGESTERON IN HET BLOED
De toename van de concentratie van het hormoon in het bloedserum kan voornamelijk het gevolg zijn van:

Hormon-producerende goedaardige of kwaadaardige tumoren van de testikels of de bijnierschors.
De aanwezigheid van hypofyse-adenomen of tumoren in de hypothalamische regio.
Hypofunctie van de schildklier.
Nier- en leverinsufficiëntie.
Congenitale hyperplasie (proliferatie van weefsels) van de bijnieren.
Langdurig gebruik van medicijnen fenothiazine-serie, neuroleptica, antischimmelmiddelen (ketoconazol), clomifeen (met oligospermie) en sommige progestatief-actieve geneesmiddelen.
Ernstige verwondingen en uitgebreide chirurgische ingrepen.

Dus voor jouw arts is hier nog wel wat werk te doen,laat je desnoods doorverwijzen naar een endocrinoloog.

Toegevoegd na 1 uur:
Dit is zoals het is bij de man.
fremar
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor de info! Ik ben doorgestuurd naar de endocrinoloog. Toevallig al een afspraak staan vandaag bij de huisarts.