Is epilepsie dodelijk?

me vriendin heeft het en ze had z'n aanval gekregen

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Ziekten
13.3K

Antwoorden (2)

Zeker niet in alle gevallen. Epilepsie en zeker een aanval kan een dodelijke afloop hebben, of wel door verwondingen tijdens de aanval, een langdurige aanval en er is zelfs een mogelijkheid op een "plotselinge dood" tijdens een aanval.

""
Wat is onverwachte dood bij epilepsie?
In de Engelstalige literatuur wordt plots overlijden ook wel sudden unexpected death (SUD) genoemd. Gebeurt dit bij iemand met epilepsie dan wordt deze term gebruikt als de reden voor het overlijden onbekend is. Overlijden is dus niet het gevolg van een verwonding of verdrinking na of tijdens een aanval, en ook niet het gevolg van een langdurige ernstige aanval (status epilepticus).
""

Toegevoegd na 1 minuut:
Zorgen hoef je er niet over te maken:

""
Hoe vaak komt plots overlijden bij epilepsie voor?
Het risico is voor de meeste mensen met epilepsie klein. In Nederland waarschijnlijk nog geen 200 personen per jaar. Dit klinkt misschien nog veel maar als je het vergelijkt met het aantal mensen dat epilepsie heeft, is het vrij zeldzaam. (Epilepsie treft 1-5% van de bevolking in Nederland – er zijn vele vormen van epilepsie en waarschijnlijk zijn lang niet alle gevallen bekend). Plotselinge dood bij epilepsie komt het meest voor bij mensen die regelmatig tonisch-clonische aanvallen hebben, vooral de jongvolwassenen. De belangrijkste ‘risicofactoren’ lijken slechte aanvalscontrole te zijn en aanvallen die tijdens de slaap ontstaan.
""

Wellicht is het wel handig je te informeren wat je zou moeten of kunnen doen tijdens een aanval.
6 jaar geleden
Epilepsie is zeker niet dodelijk van hetzelf. Als je een epileptische aanval krijgt kun je er niet van dood gaan. Wanneer je bijvoorbeeld wel een epileptische aanval krijgt in een auto kan dat wel dodelijk zijn voor jou en anderen omdat je nu natuurlijk geen controle meer hebt over je spieren.