Is chonderopathie net als athrose een reden om met een lager bmi behaldeld te worden bij bariatrie?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Ziekten
1.5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik begrijp niet zo heel goed waar je nu met je vraag naartoe wilt. Bedoel je nu of je knieklachten voldoende reden zijn om in aanmerking te komen voor een evt. maagverkleining of een gastric bypass?
Erna55
6 jaar geleden
Wanneer de knieklachten veroorzaakt worden door overgewicht, dan zal een lager BMI de pijnklachten kunnen verminderen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja klopt. Mijn vraag is of het een reden is om in aanmerking te komen. En idd door de orthopeed is gezegd dat gewichts verlies mijn problemen kunnen verlichten. Het probleem is allen dat ze niet weten waardoor he komt. Word het veroorzaakt door overgewicht of iets anders....
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Stel dat blijkt dat na de zeer zware operatie die niet meer is terug te draaien, blijkt dat overgewicht niet de oorzaak was, wat dan?
Deze risicovolle operatie wordt niet uitgevoerd met het idee "op hoop van zegen".
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dan heb ik nog stees overgewicht opgelost want dat is ook niet echt gezond
Erna55
6 jaar geleden
De eerste verwijzingen bij ernstig overgewicht zijn naar een diëtist en een psycholoog. Heb je deze routes al bewandeld ?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bij chondropathie is heel vaak niet duidelijk wat de oorzaak is en heel vaak verdwijnen ook de klachten op den duur vanzelf. Dus daarom verwacht ik niet dat alleen deze aandoening een voldoende indicatie is voor een maagverkleining c.q. gastric bypass.
Overigens zag ik dat je elders hier op de site aangaf dat je het traject bij een obesitas kliniek ingaat, dus wat is nu precies je onzekerheid? Voldoe je wellicht niet aan de criteria?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hier kun je lezen over het traject, voor en ná de ingreep
http://www.nhnieuws.nl/nieuws/216181/Simone-is-een-levend-boek-na-haar-maagverkleining
http://noksimone.blogspot.nl/2017/02/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt Joan

Antwoorden (1)

Bariatrie is obesitas chirurgie die verricht wordt ter behandeling van obesitas.

(Retropatellaire) Chondropathie: is het slechter worden van het laagje kraakbeen dat aan de binnenkant (dat is aan achterkant) van de knieschijf zit.
Retropatellair betekent ‘achter de knieschijf’ en chondropathie betekent ‘kraakbeenletsel’.
Meestal is retropatellaire chondropathie onschuldig en worden de klachten op den duur vanzelf weer minder. Genezing vindt dan spontaan plaats.
Als oorzaak wordt vaak gedacht aan overbelasting of verkeerde belasting van het kniegewricht/de knieschijf en aan anatomische aanleg.

Een bariatrische operatie is mogelijk voor mensen tussen de 18 en 65 jaar met een BMI van 40 of hoger. Om eventueel voor een bariatrische ingreep bij een BMI vanaf 35 in aanmerking te komen is het hebben van ernstige gewrichtsaandoeningen niet de enige voorwaarde. Er moeten al serieuze pogingen gedaan zijn om met dieet en beweging van het overgewicht af te komen.

Indicaties voor bariatrische chirurgie is de BMI in combinatie met ernstige comorbiditeit. Comorbiditeit is het tegelijkertijd voorkomen van twee of meer aandoeningen of stoornissen bij één persoon.

Of het hebben van een pijnlijke knie samen met obesitas een reden kan zijn voor toepassing van bariatrische chirurgie kan alleen in het ziekenhuis worden bepaald in samenwerking met de zorgverzekeraar. De operatie is namelijk niet de enige behandeling van overgewicht, maar wel de enige behandeling met risico’s.
Een operatie om chondropathie te verhelpen zal dus de allerlaatste optie zijn

Toegevoegd na 19 uur:
https://www.obesitaskliniek.nl/wp-content/uploads/2011/12/Infobesitas-02-2011.pdf
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Klopt. Laten we zeggen dat ik aan alle voorwaarden voldoe. Ik heb alles gedaan en een verwijizng van de huisarts. Maar een bmi van 39,8....
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
O ja en knie klachten heb ik al meer dan 10 jaar dus die gaan niet weg.
Erna55
6 jaar geleden
De eerste verwijzingen bij ernstig overgewicht zijn naar een diëtist en een psycholoog. Heb je deze routes al bewandeld ?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vakantiegevalletje, u denkt binnenkort het traject in te gaan bij de Nederlandse Obesitas Kliniek te Den Haag. Dan heeft u dus al een verwijzing van een huisarts, medisch specialist of medisch adviseur van uw zorgverzekeraar.
Als u die verwijzing al hebt en u zich aangemeld hebt bij de NOK dan krijgt u een uitnodiging om deel te nemen aan een groepsoriëntatiegesprek dat minstens twee uur duurt. U krijgt dan alle info tijdens VIP-sessis, die u nodig hebt om zelf te kunnen beslissen of u het aandurft. Iedere obese patiënt mag een buddy die op dat moment een Very Important Person voor hem/haar is meebrengen tijdens de sessies.
Het is begrijpelijk dat u momenteel erg onzeker bent of u daadwerkelijk in aanmerking komt voor de behandeling en of u het kan verenigen met uw huidige baan.Tien jaar lang pijn en regelmatige bezoeken aan artsen en fysiotherapeuten zonder gewenst resultaat is niet niks. U dient in ieder geval nu al met uw werkgever te bespreken wat uw plannen zijn, en waarom zou een goede werkgever u geen verlof geven om de belangrijke bezoeken aan de kliniek mogelijk te maken. Hiervoor ontslagen worden getuigt niet van goed werkgeverschap. De werkgever moet zich als 'een goed werkgever' gedragen, zo staat het in het Burgerlijk Wetboek. U kunt momenteel niet veel meer doen dan alles over u heen laten komen en afwachten hoe alles zich zal ontwikkelen.
Wees niet bang om halverwege het traject te beslissen dat u het 'niet ziet zitten'. Daar zijn die VIP-sessies juist voor. Om tot een weldoordachte beslissing te komen. Dat kan een JA ik doe het, maar moet ook een NEEN kunnen zijn van uw kant. Zelfs als u JA zegt, kan het NEEN worden.
Of de operatie daadwerkelijk zal plaatsvinden beslist alleen het chirurgisch team. Heel veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Erna al al die dingen voldoe ik, dank je. Bedankt voor de mental support joanDArc. Het klinkt allemaal zo definitief als ik er in stap. En ik wil het echt heel graag maar wel goed voorbereid. Vandaar dat ik nog een beetje twijfel of het nu al de tijd er voor is. Maar ik besef hoe langer ik wacht hoe moeilijker het word. Je hebt gelijk ik ga me aanmelden voor zon bijeenkomst. Als ik meer informatie erna wil of een ervaringsdeskundige wil spreken dan kan dat altijd nog. Dank je wel!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je iets heel graag wil en je doet er een ander én jezelf geen kwaad mee, DOE het dan.